Mit będzie tematem przewodnim tegorocznego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni”. W niedzielny wieczór w Jarosławiu rozpocznie się jego 24. edycja. Jest to jeden z największych tego typu festiwali w Europie.
W koncercie otwierającym imprezę publiczność zgromadzona w jarosławskiej cerkwi greckokatolickiej wysłucha pieśni kosmogonicznych mitologii kaukaskiej, w których pojawiają się analogie pomiędzy mitologią gruzińską a mitologią grecką. Pieśni wykona gruziński chór Sakhioba z Tbilisi.
Jak poinformował dyrektor artystyczny festiwalu Maciej Kaziński tematem tegorocznej edycji jest mit, ale rozumiany nie w sensie literackich tekstów związanych ze starożytną Grecją, czy innymi historycznymi kulturami, ale mit w sensie antropologicznym.
„Mit rozumiany jako duchowa, społeczna i metafizyczna rzeczywistość, którą uobecnia rytuał poprzez muzyczne i dramaturgiczne formy. Mit traktowany jako archetypiczna figura, narzędzie poznania, w którym przenoszone są treści związane z tożsamością, czy to indywidualną, społeczną, narodową, czy religijną” – wyjaśnił Kaziński.
Wśród artystów, którzy wystąpią podczas tegorocznego festiwalu będzie wybitny francuski muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej, kompozytor, znawca tradycji śpiewów sakralnych Marcel Peres. Z okazji swoich 60. urodzin artysta podsumuje podczas koncertów 33 lata swojej pracy badawczej i działalności muzycznej związanej z różnymi europejskimi tradycjami śpiewu sakralnego.
Wraz z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice - Camerata Silesia Peres wykona mszę „Missa Ex Tempore”, będącą przykładem kompozycji nawiązującej do historycznych form muzyki sakralnej. Kolejnego wieczoru założony przez Peresa zespół Ensemble Organum w koncercie „Voie des songes”, który będzie prezentacją wątków podejmowanych przez zespół, zabrzmią m.in. fragmenty kompozycji „Apocalypse” Marcela Peresa.
W koncercie otwierającym imprezę publiczność zgromadzona w jarosławskiej cerkwi greckokatolickiej wysłucha pieśni kosmogonicznych mitologii kaukaskiej, w których pojawiają się analogie pomiędzy mitologią gruzińską a mitologią grecką. Pieśni wykona gruziński chór Sakhioba z Tbilisi.
W programie 24. festiwalu znajdzie się jeszcze koncert francuskiego zespołu Le Miroir de Musique „Chrysea Phorminx”, w którym znajdą się wątki mitu orfickiego.
Podczas jednego z wieczorów festiwalowych zostanie wykonany utwór „Descensus ad inferos”, napisany w tym roku specjalnie dla festiwalu przez współczesnego kompozytora Rafała Augustyna. Tekst i dramaturgia dzieła oparta została na apokryficznej ewangelii Nikodema z IV wieku, w której opisane jest zstąpienie Chrystusa do otchłani. Utwór, który w brzmieniu nawiązuje do muzyki dawnej, zaprezentują: Cantores Minores Wratislavienses, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, Robert Pożarski oraz Chór Festiwalowy, stworzony na początku festiwalu z artystów i publiczności. Chór będzie ćwiczył od początku imprezy.
W finałowym koncercie międzynarodowy skład śpiewaków, instrumentalistów i chórzystów (m.in. z Polski, Holandii, Włoch, Austrii, Argentyny, Słowacji, Szwajcarii) pod kierunkiem Marco Vitalego wykona „Orfeusza” Claudio Monteverdiego, uznawanego za pierwszą operę.
W ramach festiwalu, który odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia, publiczność wysłucha łącznie 6 koncertów. Odbywać się one będą wieczorami w świątyniach Jarosławia, w tym także w cerkwi greckokatolickiej. Festiwal potrwa do następnej niedzieli, 28 sierpnia.
W czasie tegorocznego festiwalu odbywać się będzie Jarmark Jarosławski, nawiązujący do historycznych, XVII-wiecznych jarmarków, drugich co do wielkości w ówczesnej Europie. Na jarmarku pojawią się liczni artyści: muzycy, kuglarze, malarze, lalkarze, wędrowni aktorzy, lirnicy.
Na uroczystym otwarciu jarmarku będzie można obejrzeć spektakl przedstawiający jeden dzień z życia Rynku w Krakowie w XVII w. przygotowany przez Zespół Muzyki Dawnej i Tańca im. Błogosławionej Matki Zofii Czeskiej z Krakowa, a także wysłuchać koncertu tradycyjnej muzyki z kielecczyzny w wykonaniu Kapeli Tęgie Chłopy.
Będzie można również posmakować produktów m.in. polskich, węgierskich, gruzińskich, ormiańskich, włoskich, syryjskich, marokańskich, greckich.
W czasie festiwalu nie zabraknie, będących stałym punktem imprezy: wykładów, seminariów, dyskusji, liturgii oraz tańców przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym. Będą też warsztaty dla członków Chóru Festiwalowego oraz z Chorału Gregoriańskiego dla początkujących.
Imprezę zakończy niedzielna uroczysta msza święta gregoriańska, w której o oprawę muzyczną zadba także Chór Festiwalowy.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w sierpniu. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna” wraz z Urzędem Miasta Jarosławia, Klasztorem Ojców Dominikanów w Jarosławiu i innymi jarosławskimi instytucjami: Centrum Kultury i Promocji, Państwową Wyższą Szkołą Techniczno-Ekonomiczną oraz Zespołem Szkół Plastycznych.
Festiwal został sfinansowany ze środków: Urzędu Miasta Jarosławia; ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz województwa podkarpackiego.
Stowarzyszenie „Muzyka Dawna” powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.
Agnieszka Pipała(PAP)
api/ agz/