W Toruniu zainaugurowano we wtorek ogólnopolski cykl debat o wychowaniu w szkole. Wiceszefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej Iwona Michałek podkreśliła, że w kilku miastach w Polsce odbędą się spotkania poświęcone m.in. bezpieczeństwu, doradztwu zawodowemu czy roli rodzica.
"Dzisiejszym spotkaniem rozpoczynamy cykl debat w całej Polsce o wychowaniu. Dziś spotkamy się przy toruńskim okrągłym stole, ale takich stołów będzie w kraju kilka. Zależy mi na tym, żebyśmy usłyszeli informacje z różnych stron Polski, z różnych środowisk odnośnie tego, co należałoby zmienić, poprawić i wzmocnić w sferze wychowawczej szkoły" - podkreśliła wiceminister Michałek.
Dodała, że wtorkowe spotkanie ma trzy cele - określenie kierunków działań w zakresie wspierania wychowawczej roli szkoły, wskazanie obszarów wymagających wzmocnienia, zebranie rozwiązań służących dobrej realizacji tej funkcji.
"Będziemy dyskutowali w czterech panelach. Pierwszy z nich to - agresywne dziecko w grupie. Drugi dotyczy doradztwa zawodowego i wychowania do podejmowania decyzji. Trzeci odnosi się do aktywności rodzica w szkole. To bardzo ważny temat - podobnie jak ten z czwartego panelu, czyli bezpieczeństwa w szkole" - wskazała Michałek.
Prezydent Torunia Michał Zaleski przed rozpoczęciem obrad podkreślił, że zarządzane przez niego miasto jest pewnie typowym na mapie Polski - jeżeli chodzi o problemy, jak i sukcesy wychowawcze w szkołach.
W jego ocenie ważne jest to, że władze lokalne, ale i ministerstwo, pracują nie od zdarzenia do zdarzenia, ale systemowo.
"W Toruniu już od trzech lat obowiązuje strategia rozwoju edukacji miasta. Dokument ten przyjęła rada miasta. Znajduje się w nim cały pakiet zadań i problemów" - poinformował Zaleski.
Kujawsko-pomorska wicekurator oświaty Maria Mazurkiewicz wskazała, że o działaniach kuratorium oświaty mówi się głównie w zakresie przeprowadzanych kontroli, a instytucja ta zajmuje się wieloma innymi zadaniami.
"Ważne jest, że zaprosiliśmy do wspólnego spotkania przedstawicieli różnych podmiotów - ważnych w procesie wychowania odbywającego się w szkole. Chcemy, żeby jasno zostało podkreślone, jakie podmioty są w danych sferach dominujące. To nie jest tak, że za wszystko odpowiada ministerstwo, kuratorium czy organ prowadzący. Działania są podzielone i dobrze to zaakcentować" - dodała Mazurkiewicz.
W toruńskim okrągłym stole biorą udział m.in. przedstawiciele środowiska naukowego z UMK w Toruniu, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy szkół, przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Pracy oraz reprezentanci organu prowadzącego. (PAP)
autor: Tomasz Więcławski
twi/ krap/