Tramwaj powróci symbolicznie na jeden wieczór na ulice Cieszyna. Zniknął z nich 98 lat temu. Wykorzystany zostanie wideomapping przestrzenny – informuje rzecznik władz Czeskiego Cieszyna Dorota Havlik.
Jak powiedziała Dorota Havlik, po zmroku w ostatnim dniu sierpnia pojazd pojawi się na budynku przy ul. Menniczej 44 w Cieszynie. Wydarzeniu będzie towarzyszyła plenerowa wystawa na ulicach Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. Przypomni miejsca, w których kiedyś znajdowały się przystanki.
"Na wystawie pokażemy zdjęcia i inne dokumenty, niektóre niepublikowane, w miejscu jedenastu dawnych przystanków tramwajowych i przy byłej zajezdni. Wystawa obejmie zatem łącznie 12 miejsc na trasie o długości 1793 metrów" – powiedziała Petra Slovacek-Rypienova ze stowarzyszenia Ludzie na Granicy.
W Cieszynie o tramwajach przypomina już kilka przedmiotów. "Na przykład tablica pamiątkowa została zainstalowana na budynku byłej zajezdni, a część torów tramwajowych pojawiła się na rynku" – poinformowała Dorota Havlik.
Cieszyn i Czeski Cieszyn w ub.r. zrealizowały wspólnie mikroprojekt "Analiza możliwości odnowienia tramwaju jako atrakcji turystycznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna". Samorządy sprawdzały, czy można przywrócić linię tramwajową. Analizowano uwarunkowania prawne, ponieważ tramwaj kursowałby między dwoma państwami. Zbadano wielkość koniecznych prac inwestycyjno-rewitalizacyjnych na ulicach miast i ich szacowany koszt. Zasięgnięto też opinii mieszkańców i turystów.
Okazało się, że przywrócenie tramwaju jest nierealne. Byłoby przede wszystkim zbyt kosztowne i trudne technicznie. "Polskie przepisy nie dopuszczają do ruchu tramwajów wąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały. Z kolei przy zastosowaniu współcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałyby duże kłopoty na zakrętach dawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też nie byłoby łatwo, bo Cieszyn jest miastem położonym na terenie górzystym" – powiedziała PAP podczas konferencji podsumowującej mikroprojekt Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum z zachodnią częścią miasta, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę dzisiejszego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.(PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ wus/