Konsul Generalny Rzeczpospolitej Polskiej w Nowym Jorku Maciej Golubiewski, we współpracy ze współorganizatorami wydarzenia SENSE POLAND oraz najważniejszymi polskimi instytucjami kultury, a także partnerami wspierającymi realizuje wydarzenie SENSE POLAND w ramach obchodów 80-lecia wybuchu II wojny światowej. To wydarzenie ma także na celu promocję Polski za pośrednictwem jej kultury, bowiem twórcy SENSE POLAND wzorują się na najlepszych przedwojennych tradycjach promowania Polski i jej potencjału gospodarczego właśnie poprzez wybitne osiągnięcia kultury polskiej – tak jak to miało miejsce podczas Wystaw Światowych w Paryżu (1925, 1937) i Nowym Jorku (1939).
Gdy rozważa się problematykę wolności i zachowania prawdy historycznej, należy pamiętać, że Polska wiele zawdzięcza w tym względzie dwóm wielkim Amerykanom. Pierwszym z nich był Prezydent Woodrow Wilson, który opisywał siebie jako „Polaka w sercu” – znany jako bliski przyjaciel wielkiego polskiego artysty i pierwszego Premiera niepodległej Polski w 1918 roku – Ignacego Jana Paderewskiego. Drugi to amerykański artysta, reporter i filmowiec Julien Bryan, który powiedział: „Gdyby Spartanie na nowo ożyli, skłoniliby głowy przed Wami, Polakami”.
Cytat Juliena Bryana stanowi podsumowanie dwóch tygodni, które spędził w Warszawie, od 6 września 1939 roku, dokonując zapisu niewyobrażalnej brutalności niemieckiego agresora na zdjęciach i filmach. 12 września 1939 roku zaapelował do Prezydenta Franklina D. Roosevelta o pomoc cywilom atakowanym przez wrogie bombowce. Bryanowi udało mu się uciec z Warszawy pomimo niemieckiego pościgu w nocy 19 września – 80 lat temu. Przejmujący krótkometrażowy film Bryana o oblężeniu Warszawy pt. „Siege” otrzymał nominację do Oscara w 1941 r.
Od pierwszych dni wojny niemiecki najeźdźca próbował pozbawić Polaków ich kultury, tożsamości i ostatecznie zdławić ducha narodu. I tak jak trzem mocarstwom okupacyjnym w okresie rozbiorów, tak i nazistowskim Niemcom nie udało się poskromić narodu polskiego. Kultura polska przetrwała zarówno sześć lat wojny, jak i długą agonię reżimu komunistycznego, aby współcześnie móc wejść w nową erę rozwoju.
Wystawa ma na celu poznawanie Polski wszystkimi zmysłami poprzez wnikanie w kulturę narodu. Organizatorzy postanowili skoncentrować się na kilku wybranych jej dziedzinach: sztuce, muzyce, tradycji kulinarnej. Z uwagi na obszerność materii, jaką jest współczesna kultura polska, konieczne stało się dokonanie skrótów, aby wywołać apetyt na więcej. Organizatorzy ufają, że taka formuła zaspokoi wstępną ciekawość, „pierwszy głód”, a jednocześnie skłoni do dalszych poszukiwań, w perspektywie także wizyt w Polsce.
Multimedialna wystawa SENSE POLAND wykorzystuje zdjęcia i filmy z archiwów Zamku Królewskiego w Warszawie, Muzeum Łazienek Królewskich, Zamków w Krasiczynie i Baranowie Sandomierskim, Muzeum w Nieborowie i Arkadii oraz Manufaktury Majoliki, a także Instytutu Dziedzictwa Narodowego. Prezentacja została uzupełniona wystawą „Walka i cierpienie. Polscy obywatele podczas II Wojny Światowej” z zasobów Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, a przygotowaną we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Z kolei zdjęcia wykorzystane do wystawy plenerowej „Polska – kilka minut przed wybuchem wojny” pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.
W programie recitalu fortepianowego ambasadora marki Steinway w Polsce – Aleksandra Dębicza, laureata Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego, znajdą się utwory Paderewskiego, Chopina i Komedy. Głównym Partnerem wydarzenia SENSE POLAND jest KGHM Polska Miedź SA, Agencja Rozwoju Przemysłu i Fundacja ARP występują w roli partnera wspierającego.
Źródło: MHP