Edukacyjną grę historyczną „Polskie Państwo Podziemne” stworzyli pracownicy szczecińskiego IPN. Ma przedstawiać szerokie spektrum zaangażowania obywateli polskich w tworzenie konspiracyjnych struktur oraz eksponować portrety i biografie osób, które były czynnie zaangażowane w działalność konspiracyjną.
"To nie była tylko armia i walka, ale i cała administracja, sądownictwo, a także, co jest niezwykle istotne – tajne szkolnictwo i działania wychowawcze. Chcieliśmy pokazać to wszystko, a także fakt, że za każdym takim działaniem stoi człowiek lub grupa ludzi, którzy nie tylko poświęcają swój czas, ale też codziennie ryzykują życiem" – powiedziała PAP współtwórczyni gry dr Zofia Fenrych z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Szczecinie. Dodała, że gra ma pomóc nauczycielom i uczniom "poznać i zrozumieć, czym było Polskie Państwo Podziemne i czego może nas dzisiaj nauczyć".
Jak zaznaczył współautor gry Maciej Frycz, nie jest to gra strategiczna o skomplikowanej instrukcji. "Stworzyliśmy kilka wariantów, ale już teraz widzimy, że materiał, dzięki swojej stylistyce, a także tematyce, ma duży potencjał do tworzenia dalszych możliwości rozgrywek" – powiedział Frycz.
Pierwsze warianty polegają na dopasowaniu postaci do konkretnego pola działalności Tajnego Państwa. Pola te pogrupowane są w piony, tak, jak to zostało przygotowane przez rząd na uchodźstwie na schemacie Polski Podziemnej.
"Nasze dopasowanie jest trochę sztywne, wielu pasjonatów historii II wojny światowej może nieco zaskoczyć. Na przykład dlaczego Aleksander Kamiński przypisany jest do hasła +redagowanie tekstów+, a nie do +małego sabotażu+? Ten zabieg ma pokazać, że wielu ludzi Polskiego Państwa Podziemnego nie działało tylko w jednej jego sferze, ale angażowało się na wielu +frontach+" – powiedział Frycz.
Gra adresowana jest do uczniów od 10 roku życia. "Widząc jednak jej potencjał i możliwości wykorzystania, uważamy, że można z niego skorzystać także w szkołach średnich" – zaznaczyła dr Fenrych. Jak stwierdzili autorzy gry, jej tworzenie było dla nich "nieustającą przygodą".
Szatę graficzną przygotował autor komiksów Tomasz Bereźnicki. Premiera gry odbędzie się w piątek, w 80. rocznicę powstania Polskiego Państwa Podziemnego, w szczecińskim Centrum Edukacyjnym IPN "Przystanek Historia".
Polskie Państwo Podziemne, działając w latach 1939-1945 na terenach okupowanych przez Niemców i Sowietów, było fenomenem w ogarniętej wojną Europie. Jego początkiem było utworzenie 27 września 1939 r. Służby Zwycięstwu Polski, przekształconej w Związek Walki Zbrojnej, a następnie w AK.
Polskie Państwo Podziemne kierowane było przez władze RP na uchodźstwie: prezydenta, rząd i Naczelnego Wodza oraz ich krajowe przedstawicielstwa.
Podziemnym parlamentem, reprezentującym największe stronnictwa polityczne: Stronnictwo Ludowe, Polską Partię Socjalistyczną, Stronnictwo Narodowe oraz Stronnictwo Pracy był w latach 1940-1943 Polityczny Komitet Porozumiewawczy, od 1943 do 1944 r. Krajowa Rada Polityczna, a od 1944 r. do końca wojny - Rada Jedności Narodowej.
Delegat Rządu na Kraj, od maja 1944 r. w randze wicepremiera, kierował zakonspirowanym aparatem administracji cywilnej - Delegaturą Rządu na szczeblu centralnym, w województwach i powiatach. Delegatura składała się z 18 departamentów, m.in. Spraw Wewnętrznych, Informacji i Prasy, Pracy i Opieki Społecznej oraz Oświaty i Kultury.(PAP)
autorka: Elżbieta Bielecka
emb/ wj/