„Paddymania” to nawiązanie do histerycznego szału, jaki 100 lat temu w USA wzbudzał swoją osobą Ignacy Jan Paderewski. Celem akcji – jak wskazują organizatorzy – jest wzbudzenie zainteresowania patriotyzmem w nowoczesny sposób i promowanie dorobku Paderewskiego.
Jak przypomnieli organizatorzy akcji, Ignacy Jan Paderewski - kompozytor, polityk, mąż stanu, ale także bożyszcze kobiet i celebryta - nazywany był przez Amerykanów „Paddy”. Występy Paderewskiego pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych wywoływały histerię porównywalną do tej, jaką lata później wzbudzał Elvis Presley czy Beatlesi. W Polsce Paderewski jest znany przede wszystkim ze swoich osiągnięć politycznych i muzycznych – twórcy kampanii #Paddymania chcą przybliżyć inne, mniej znane oblicze kompozytora.
„Ignacy Jan Paderewski był, jest i może być wzorem i inspiracją pod warunkiem, że będziemy o nim mówić jak o człowieku z krwi i kości, a nie pomnikowej postaci. Dlatego zachęcamy do włączenia się do akcji #Paddymania. W jej ramach zaprosiliśmy znane postaci polskich scen muzycznych i teatralnych, gwiazdy kina i telewizji, celebrytów, dziennikarzy, polityków a przede wszystkim młodzież, do podjęcia +Paderewski challenge+” – wskazała Marta Szostak z biura marketingu Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Jednym z elementów kampanii jest także teledysk inspirowany barwnym życiorysem Paderewskiego. Teledysk jest jednocześnie zapowiedzią musicalu o Ignacym Janie Paderewskim, którego premiera odbędzie się jesienią 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.
W nagraniu wystąpił zespół wokalny i balet Teatru Muzycznego w Poznaniu oraz Sifiso Mazibuko, odtwórca roli Aarona Burra w londyńskiej wersji musicalu „Hamilton”. Wśród realizatorów teledysku znaleźli się choreograf Paulina Andrzejewska-Damięcka oraz duet Kissinger Twins, znany z podobnych produkcji m.in. w Wielkiej Brytanii i Chinach.
„Celem akcji jest nie tylko świętowanie obchodów odzyskania przez Polskę niepodległości oraz wzbudzenie zainteresowania patriotyzmem w nowoczesny, atrakcyjny sposób, ale przede wszystkim ponowne zainteresowanie postacią Paderewskiego. Przy okazji teledysku powstaje również skierowany do szkół projekt edukacyjny, mający rozwijać zdobywaną w szkole wiedzę na temat historii Polski oraz inspirować do samodzielnego jej zgłębiania. Teatr chce, aby ich produkcja stała się punktem wyjścia do rozwoju na wielu płaszczyznach – naukowej, artystycznej” – podkreśliła Szostak.
W ramach „Paderewski challenge” przygotowano kartki z napisem #Paddymania, maski z wizerunkiem Paderewskiego, oraz specjalne nakładki na zdjęcia profilowe w mediach społecznościowych. Niebawem, jak zapowiadają organizatorzy, ogłoszony zostanie także konkurs na najbardziej kreatywne zdjęcie wykorzystujące motyw maski lub tagu #Paddymania.
Akcję zwieńczy premiera musicalu o Paderewskim, która odbędzie się jesienią 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Spektakl będzie można też oglądać w Warszawie i Krakowie, a także na deskach teatrów w Stanach Zjednoczonych.
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) naukę gry na pianinie rozpoczął jako 12-latek w warszawskim Instytucie Muzycznym. W celu doskonalenia warsztatu dwukrotnie wyjeżdżał do Królewskiej Akademii Muzycznej w Berlinie, gdzie poznał wielu czołowych kompozytorów i wirtuozów owego czasu, m.in. Richarda Straussa, Antoniego Rubinsteina i Pabla de Sarasatego. Kontakty te oraz wpływy Heleny Modrzejewskiej skłoniły go do rozpoczęcia kariery pianisty. Dzięki pierwszemu występowi w Krakowie w październiku 1884 roku zdobył fundusze na wyjazd do Wiednia, gdzie uczył się pod kierunkiem Teodora Leszetyckiego.
Paderewski był artystą koncertującym na całym świecie, jednym z największych pianistów swojej epoki. W czasie I wojny światowej, wykorzystując liczne znajomości w świecie polityki, wspierał dążenia Polski do odzyskania niepodległości. W 1919 r. jako premier i minister spraw zagranicznych stanął razem z Romanem Dmowskim na czele delegacji polskiej na konferencję pokojową w Paryżu i podpisał w imieniu Polski traktat wersalski. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ itm/