„Młyn piaskowy” jedna z najbardziej cenionych prac niemieckiego artysty Guenthera Ueckera prezentowana jest w Pawilonie Czterech Kopuł we Wrocławiu. W ramach wspólnego przedsięwzięcia w Państwowym Zbiorze Sztuki w Dreźnie pokazywane są prace Magdaleny Abakanowicz.
Uecker i Abakanowicz byli równolatkami; urodzili się w 1930 r. Ich twórczość – jak podkreślają kuratorzy wystawy z Pawilonu Czterech Kopuł (oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu) oraz Państwowego Zbioru Sztuki w Dreźnie - w wielu płaszczyznach interpretacyjnych dotyka istotnych i egzystencjalnie ważnych tematów. „Kwestia kondycji i pozycji człowieka w obecnym świecie – od lat 80. XX w. pozostaje w centrum uwagi artystów tego pokolenia” - wskazano.
We wrocławskiej placówce od niedzieli będzie można zobaczyć instalację „Młyn piaskowy”. To jedna z najbardziej cenionych prac Ueckera. Dzieło przedstawia kręcący się monotonnie mechanizm, który tworzy w piasku bruzdy, znikające i formowane na nowo.
Kurator wystawy Iwona Bigos podkreśliła podczas piątkowej konferencji prasowej, że twórczość Ueckera obejmuje malarstwo, instalacje, ale też scenografie i filmy. „Jako punkt kulminacyjny jego twórczości można uznać zaprojektowaną w latach 1997–1999 międzywyznaniową salę modlitw w budynku Reichstagu w Berlinie – otwarte miejsce dialogu różnych religii” - mówiła Bigos.
Kurator dodała, że tematem wielu prac niemieckiego artysty są zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie oraz niemoc w obliczu przemocy, ale również jego siła niszczenia. „+Młyn piaskowy+ jest dziełem, do którego artysta ciągle powraca i na nowo adaptuje. Monotonnie kręcony młyn nawiązuje do ciężkiej pracy; chodzenia w kółko zwierząt i ludzi, którzy godzinami zamknięci napędzali młyny lub żurawie. Można tę pracę rozumieć jako solidarności Ueckera z udręczonym stworzeniem” - mówiła kurator.
Z kolei w drezdeńskim muzeum można zobaczyć instalację „Tłum”, składającą się z 26 postaci stworzonych przez Magdalenę Abakanowicz w latach 1986–1994.
Obie wystawy, prezentowane równolegle w Dreźnie i we Wrocławiu, opatrzone zostały wspólnym tytułem. Obu towarzyszy rozbudowany program edukacyjny. Projekt realizowany jest wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza.
Dzieło Ueckera można oglądać na dziedzińcu Pawilonu Czterech Kopuł do 24 stycznia.(PAP)
autor: Piotr Doczekalski
pdo/ dki/