Teksty przybliżające Konstytucję 3 maja ukazały się w 22 językach w 63 krajach; przekaz o wybitnych Polkach miał 2 mln ods
"Dwa tygodnie temu mieliśmy okazję świętować 230. rocznicę przyjęcia Konstytucji 3 maja, pomimo obostrzeń pandemicznych to świętowanie miało wymiar globalny i widowiskowy" - powiedział w środę wiceminister.
Dodał, że "dziedzictwo ostatniego z Jagiellonów, kontynuowane przez twórców Konstytucji 3 maja, stanowi źródło, z którego mogą czerpać nie tylko Polska, ale też Litwa, Estonia, Ukraina, Białoruś czy Mołdawia", i do dziś inspiruje.
"Z tego powodu te obchody miały wymiar międzynarodowym, w szczególności bilateralny, polsko-litewski. Od ponad roku obydwa ministerstwa spraw zagranicznych pracowały nas wspólnymi projektami obchodów" – powiedział wiceszef MSZ.
Przypomniał wizytę prezydentów Litwy, Łotwy Estonii i Ukrainy i ich udział w obchodach 3 maja w Warszawie, wizytę premiera Morawickiego w Wilnie i spotkanie Ingridą Šimonyte, a także przesłanie szefów MSZ obu krajów, w którym Zbigniew Rau i Gabrielus Landsbergis odnieśli się do wspólnej historii i strategicznego partnerstwa między obu krajów.
Zwrócił uwagę na wystawy w Niderlandach, Niemczech, Czechach, Słowacji, Bułgarii oraz koncerty, zwłaszcza na Kwirynale, a także w Edynburgu, Petersburgu, i Limie.
"W prasie w 63 państwach w 22 językach ukazały się łącznie 92 teksty poświęcone rocznicy Konstytucji, których autorami byli m in prezydent Andrzej Duda, prezes IPN Jarosław Szarek, prof. Zdzisław Krasnodębski, a w Madrycie i Mediolanie ukazały się artykuły historyków w czasopismach historycznych" – wyliczał Szynkowski vel Sęk.
Dodał, że polskie placówki promowały też wydaną przez Muzeum Historii Polski książkę brytyjskiego profesora Richarda Butterwicka "The Constitution of 3 May 1791".
Przypomniał też okoliczościowy koncert "Strasznego Dworu" - opery, którą Stanisław Moniuszko "stworzył w cieniu mitu Konstytucji 3 maja i ducha dziedzictwa Rzeczypospolitej obojga narodów"; zwrócił uwagę na układankę, której 500 elementów składa się w obraz Jana Matejki "Konstytucja 3 maja 1791", i na animację opisującą namalowane postaci.
"Dobiega końca inna akcja wizerunkowa promująca Polskę i Polaków za granicą – mowa o kampanii Outstanding Polish Women" – powiedział wiceszef MSZ. Zaznaczył, że o ile w kampanii o Konstytucji 3 maja postawiono na bardziej tradycyjny przekaz, akcja promująca wybitne Polki jest ukierunkowana bardziej na media elektroniczne.
"Przekaz o wybitnych Polkach dotarł do użytkowników social mediów ponad 2 mln razy, na Twitterze kampania do dnia dzisiejszego uzyskała niespełna milion wyświetleń, na Facebooku niespełna 70 tys. wyświetleń" – poinformował. Dodał, że platformami kampanii stały się także kanał poland.pl oraz instytuty polskie i placówki zagraniczne na całym świecie.
Przypomniał, że kampania przybliżająca wkład Polek w naukę, sztukę, literatura, sport ich działalność społeczną i polityczną, rozpoczęła się od plenerowej wystawy otwartej 24 marca – w dniu pamięci Polaków ratujących Żydów - od prezentacji Ireny Sendlerowej. Kampania objęła także Marię Skłodowską-Curie, Wisławę Szymborską, Olgę Tokarczuk, Olgę Boznańską, Krystynę Chojnowską-Liskiewicz, Wandę Rutkiewicz, Annę Walentynowicz, Marię Siemionow, oraz osiem pierwszych posłanek, gdy kobiety w Polsce zdobyły prawa wyborcze.
Odnosząc się do sprawy zakupu podparyskiego domu Marii i Pierre’a Curie, wiceminister powtórzył, że "sprawa jest na bardzo wstępnym etapie weryfikacji, po pierwsze historii i związania tego domu z małżeństwem Curie". Dodał, że służby dyplomatyczne pozostają w stałym kontakcie z właścicielem nieruchomości.(PAP)
autor: Jakub Borowski
brw/