Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, pytany o ustawę zwiększającą rezerwę subwencji oświatowej na zajęcia wspomagające uczniów, zapewnił, że jest w stałym kontakcie z Kancelarią Prezydenta. „W tych dniach ta ustawa ma szansę na podpis pana prezydenta” – powiedział.
Szef MEiN w czwartek na konferencji prasowej w Bydgoszczy pytany był o to, kiedy ruszą zapowiedziane przez niego zajęcia wspomagające uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej, czy jeszcze przed wakacjami, czy dopiero we wrześniu.
Odpowiadając, minister wskazał, że ustawa umożliwiająca przekazanie środków na organizację zajęć została już uchwalona przez parlament i czeka na podpis prezydenta Andrzeja Dudy. "Jestem w stałym kontakcie z kancelarią pana prezydenta. W tych dniach ta ustawa ma szansę na podpis pana prezydenta" – powiedział Czarnek. Zapewnił, że jest już gotowy projekt rozporządzenia wykonawczego do ustawy.
"Jeśli szkoły będą chciały, będą mogły już od czerwca te zajęcia wprowadzać, jeśli będą chciały od września, zrobią to od września, a jak nie będą chciały, to nie będą tego robiły" – odpowiedział minister. "Wszystko jest fakultatywne, do niczego nie zmuszamy. Dajemy możliwość, żeby skorzystać z tych środków – płacimy nauczycielom za te dodatkowe zajęcia" – dodał.
Chodzi o nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z nią o 187 mln zł zwiększona zostanie rezerwa subwencji oświatowej. W uzasadnieniu do projektu noweli podano, że pieniądze te mają być przeznaczone na zapewnienie uczniom po powrocie do szkół wsparcia w postaci dodatkowych zajęć wspomagających utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Ma to pomóc uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu przez uczniów wymagań ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Zajęcia te – jak podano – mają być organizowane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i uczniów szkół ponadpodstawowych. Zarówno organizacja ich, jak i udział w nich uczniów będzie dobrowolny, a szczegóły dotyczące zajęć wspomagających mają się znaleźć w rozporządzeniu ministra edukacji i nauki. (PAP)
Autorzy: Danuta Starzyńska-Rosiecka, Tomasz Więcławski
dsr/ twi/ joz/