Przedwojenny wagon tramwajowy typu Sanok oraz autobus Jelcz z lat 70. XX w. zwany potocznie „Ogórkiem” po raz pierwszy w tym sezonie wyruszyły w sobotę na trasy turystyczne po Łodzi. Przez całe wakacje w każdy weekend będzie można wybrać się nimi w sentymentalną podróż.
"Tegoroczne wydanie Łódzkich Linii Turystycznych będzie wyjątkowe dzięki współpracy z właścicielem tramwaju z 1928 roku typu Sanok Tomaszem Adamkiewiczem, Klubem Miłośników Starych Tramwajów i grupą Czerwony Ikarus. Zorganizowaliśmy dwie linie - jedną tramwajową i jedna autobusową - obsługiwane przez zabytkowe pojazdy. Obok przedwojennego tramwaju na ulice Łodzi wyjedzie specjalnie sprowadzony autobus Jelcz "Ogórek", dawno nie widziany w naszym mieście" - powiedział PAP Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu (ZDIT) w Łodzi.
Tramwajowa linia 0 kursować będzie w każdą sobotę i niedzielę od 3 lipca do 26 września na trasie z placu Niepodległości do krańcówki na ul. Północnej. Linia obsługiwana będzie przez zabytkowe pojazdy - "Sanok" z 1928 r. Tomasza Adamkiewicza, GT6 z 1963 r. będący własnością Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi oraz skład wagonów 5N+5ND z 1960 r. i 1961 r. łódzkiego MPK. Dodatkową atrakcją będą kursy z przewodnikiem, który opowie o historii i atrakcjach Łodzi. Kursy z przewodnikiem realizowane będą tramwajem typu Sanok.
Natomiast od 3 lipca do 29 sierpnia w soboty i niedziele uruchamiana będzie autobusowa linia 100. Trasa biegnie od skrzyżowania Kościuszki z Mickiewicza, przez Zdrowie na Retkinię. Na linii kursować będzie Jelcz "Ogórek" z 1977 r. oraz przegubowy Ikarus 280. Linie obsługuje Grupa Czerwony Ikarus.
"Dla mnie najcenniejsze jest to, że ludzie witają nas uśmiechami; wspaniała jest radość przechodniów widzących na torach kawałek łódzkiej historii. W tym roku tych tramwajów jest więcej, a do tego stary autobus. Pojazd, którym kieruję, to polski tramwaj z 1928 roku - pierwsza stalowa konstrukcja. Takie tramwaje jeździły po Łodzi do połowy lat 70. XX wieku" - zaznaczył Tomasz Adamkiewicz, który w sobotę na pierwszą wycieczkę zabrał pasażerów wraz z przewodniczką Elżbietą Pędziwiatr.
Do tramwaju można wsiąść na dowolnym przystanku. Zdaniem Adamkiewicza, mimo że pojazd jest nieco wolniejszy niż współczesne modele, jego kursowanie nie powoduje żadnych zakłóceń w działaniu komunikacji miejskiej i jest dostosowane do bieżącego rozkładu.
"Na wycieczki zabieramy całe rodziny - starsi łodzianie pokazują młodszym, jak wyglądało podróżowanie tramwajem w latach ich młodości. Ale nie brakuje też osób przyjeżdżających na zwiedzanie Łodzi z innych miast, a nawet z zagranicy" - dodał Adamkiewicz.
Podróże po Łodzi zabytkowym tramwajem z przewodnikiem to projekt, który Adamkiewicz zgłosił do łódzkiego budżetu obywatelskiego, zdobywając duże poparcie mieszkańców. Stał się on początkiem Łódzkich Linii Turystycznych, które stanowią rozbudowane połączenie kursującej od 2003 r. Tramwajowej Linii Turystycznej, zgłoszonego projektu i pomysłu na stworzenie nowej wakacyjnej atrakcji dla łodzian i turystów odwiedzających miasto.
Tramwajowa Linia Turystyczna co roku organizowana była przez Klub Miłośników Starych Tramwajów, MPK i ZDiT. Na początku kursowała jako "zerówka" do rekreacyjnych terenów Łodzi, następnie po uruchomieniu Zajezdni Muzealnej Brus odwiedzała podmiejską linię tramwajową do Lutomierska, a w ostatnich latach kursowała w ramach wakacyjnej linii T1 na Zdrowie.
Przez ostatnie 18 lat kursy obsługiwane były jednym składem wagonów 5N+5ND z lat 60. należącym do MPK. Od tego roku w ramach Łódzkich Linii Turystycznych uruchomiono dwie linie (tramwajową i autobusową) obsługiwane łącznie pięcioma zabytkowymi pojazdami. Linie 0 i 100 kursować będą co 40 minut w godz. 10-18. Ich dokładne rozkłady można znaleźć na stronie https://uml.lodz.pl/komunikacja-i-transport/pasazer/lodzkie-linie-turystyczne/ .(PAP)
Autorka: Agnieszk Grzelak-Michałowska
agm/ mark/