Dwie z czterech rzeźb Agaty Agatowskiej, które były czasowo prezentowane w oświęcimskiej bibliotece, pozostaną tam na stałe dzięki programowi Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021” – podaje książnica.
Dzieła Agatowskiej są częścią jej cyklu „Rzeźby z przyszłości”, który zaprezentowała w Oświęcimiu w 2016 r. Jej prace zostały wówczas pokazane w miejskich instytucjach kultury.
Agnieszka Tracz z oświęcimskiej książnicy zwanej Galerią Książki wskazała, że „istotą wystawy była prezentacja nowoczesnych dzieł w kontekście miasta naznaczonego historią II wojny światowej i sąsiedztwem byłego obozu Auschwitz, a także odwrócenie myśli od przeszłości i skierowanie ku przyszłości”.
„+Rzeźby z przyszłości+ stworzyły nową pozytywną historię, pokazują drugie oblicze miasta, jako miejsca tętniącego życiem, nowoczesnego i atrakcyjnego, spełniającego swoją ważną misję propagowania pokoju i tolerancji na świecie” – podkreśliła Tracz.
Jak zaznaczyła, „futurystyczne, figuratywne rzeźby Agaty Agatowskiej opowiadają o kondycji współczesnego człowieka, stawiają istnienie ludzkie w centrum zainteresowania wraz z jego prawami i niezaprzeczalną wartością”.
Cztery z prezentowanych w 2016 r. dzieł pokazane zostały w miejskiej bibliotece. „Dzięki dotacji w ramach programu +Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej - 2021+, realizowanego przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galeria Książki zakupiła dwie z nich. Prezentowane są w holu głównym” – powiedziała Agnieszka Tracz.
Pierwsza z nich - „David Bowie Fanka”, przedstawia dziewczynę w sukience z płaskorzeźbą muzyka Davida Bowie`go. Tytuł drugiej - „Miś Uszatek” - odwołuje się do wydarzenia, jakim była sprzedaż popularnej bajki dla dzieci do Japonii. Na kostiumie postaci znajduje się płaskorzeźba flagi japońskiej.
„Rzeźby te, wykonane w polerowanym betonie, stanowią unikatowe pierwowzory dla dzieł o tym samym tytule, wykonanych w mastiku” – powiedziała przedstawicielka Galerii Książki.
Agata Agatowska pochodzi z Oświęcimia. Studiowała rzeźbę na wrocławskiej ASP. Dyplom obroniła w 2001 r. Naukę kontynuowała później w Kunstakademie w Duesseldorfie w Niemczech. Od 2017 r. wykłada rzeźbę na wydziale sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Za swoją twórczość była wielokrotnie nagradzana. Jej dzieła można zobaczyć m.in. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ par/