W niedzielę podczas koncertu „O miłości solo i w duecie” w Muzeum Podkarpackim w Krośnie grano na fortepianie Pleyel z czasów Fryderyka Chopina.
Dyrektor muzeum Jan Gancarski zaznaczył, że ten unikatowy instrument jest rzadko udostępniany. "Zazwyczaj dzieje się tak dwa, najwyżej trzy razy w roku. Niedzielny koncert był pierwszym od półtora roku" - powiedział.
W jego trakcie na fortepianie Pleyel grał Sławomir Kokosza. Na program koncertu złożyły się arie i duety z popularnych oper i operetek.
Gancarski zwrócił uwagę, że "fortepiany używane w XIX stuleciu miały inną, niespotykaną współcześnie, charakterystykę dźwięku". "Chopin swoje utwory wykonywał inaczej, niż czynią to jego dzisiejsi interpretatorzy" - podkreślił dyrektor.
Przypomniał, że fortepian, którego właścicielem jest Muzeum Podkarpackie, powstał w 1862 r. W firmie Pleyel za 1380 franków kupił go Juliusz Herman. Wraz z Ludwikiem Grossmanem prowadził on w Warszawie skład fortepianów i instrumentów organowych.
Przez następne sto lat losy instrumentu były nieznane. Kolejna wzmianka o nim pojawia się w latach 60. ubiegłego wieku; wtedy Muzeum Podkarpackie odkupiło go od mieszkanki Krosna.
"Jednak wartość poznano dopiero 30 lat później. W latach 90. podczas prac konserwatorskich odkryto jego unikatowy charakter" - dodał Gancarski.
Fortepian był wypożyczany m.in. do Muzeum Zamku Królewskiego w Warszawie na galowy koncert z okazji Międzynarodowego Roku Chopinowskiego. Utwory Chopina grywali na nim m.in. francuski artysta polskiego pochodzenia Henryk Witkowski oraz Lidia Kozubek.
Ignaz Pleyel, a później jego syn Camille, znakomici konstruktorzy fortepianów, rozsławili swoją markę. Ich wytwórnia w pierwszej połowie XIX w. zyskała międzynarodowe uznanie.
Camille Pleyel odegrał niemałą rolę w początkach światowej kariery Fryderyka Chopina. Swój pierwszy koncert w Paryżu w 1832 r. Chopin dał w salach Maison Pleyel. Obaj panowie zaprzyjaźnili się, a Pleyel został dostawcą fortepianów dla Chopina.
Znajdujący się w Krośnie Pleyel jest jednym z najstarszych reliktów epoki chopinowskiej w Polsce. Jest też jednym z nielicznych oryginalnych i w pełni sprawnych fortepianów tej klasy.(PAP)
Autor: Alfred Kyc
kyc/ ozk/