Neowitraż „Ostatnia wieczerza XXI” oraz trzy inne prace Piotra Barszczowskiego „Panta Rhei – Alegoria Czasu”, „Kawiarenka” oraz „Sztorm”, prezentowane podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji, zostały wyróżnione złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego „Lorenzo il Magnifico” w kategorii Sztuki Multimedialne.
O wyróżnieniu dla Barszczowskiego poinformowała PAP w niedzielę Ewa Szandomirska, główny specjalista ds. komunikacji Instytutu Adama Mickiewicza. Instytut jest organizatorem prezentacji prac artysty podczas biennale we Florencji.
Barszczowski otrzymał również nagrodę publiczności biennale.
Szandomirska wskazała, że międzynarodowe jury złożone z wybitnych naukowców, historyków i krytyków sztuki, przyznaje nagrodę "Lorenzo il Magnifico" najlepszym artystom w kilkunastu kategoriach. W tym roku we Florencji uhonorowano nią czterech artystów z Polski.
Tegorocznym tematem przewodnim wydarzenia była "Kobieta przez wieki w sztuce. Kobieta w sztuce współczesnej". Zespół kuratorów międzynarodowej wystawy i konkursu XIII Biennale Sztuki we Florencji zwrócił uwagę na nawiązania renesansowe i motyw 12 kobiet przedstawiony na "Ostatniej wieczerzy XXI" Piotra Barszczowskiego.
"Prezentacja +Ostatniej wieczerzy XXI+ tworzy przestrzeń do dyskusji o duchowości w sztuce współczesnej. Piotr Barszczowski reprezentuje, to wszystko, co przez wieki było dobre i wartościowe w dziełach polskich mistrzów" – mówi, cytowana w materiałach prasowych IAM, dyrektor Instytutu Barbara Schabowska.
Piotr Barszczowski – doktor sztuki, artysta-plastyk, projektant, teolog i pedagog, osadził biblijną historię w XXI wieku, prezentując współczesne spojrzenie na wydarzenia z wieczernika. Zaproponował w swojej pracy nowy układ kompozycji oraz zaskakującą perspektywę.
"Z całego serca dziękuję wszystkim, którzy wierzyli we mnie, trzymali kciuki, dopingowali. Wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza było kluczowe, abym mógł zaprezentować Ostatnią Wieczerzę XXI" – powiedział Barszczowski.
"Ostatnia wieczerza XXI w." na stałe eksponowana jest w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu.
Nagroda Biennale przywołuje historię Florencji w epoce świetności miasta, za czasów Lorenza de Medici, zwanego "Wspaniałym" (1449-1492), wielkiego mecenasa i promotora sztuki renesansu. Reliefowy portret na medalu florenckiego humanisty z rodu Medyceuszy, który otrzymują artyści, wykonał rzeźbiarz Mario Pachioli. (PAP)
Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl
ktl/ mhr/