Narodowe Centrum Kultury osiągnęło pozycję lidera w branży kultury i jest najsilniejszą medialnie marką tego sektora, uhonorowaną tytułem i statuetką Top Marka 2021 - poinformowało PAP NCK. Przekazano także, że według tzw. indeksu sentymentu NCK zajęło trzecie miejsce w gronie pół tysiąca analizowanych marek, stając na ogólnokrajowym podium jako brązowy medalista tego rankingu.
"Opublikowany dziś ranking Top Marka potwierdził, że Narodowe Centrum Kultury osiągnęło pozycję lidera w branży kultury i jest najsilniejszą medialnie marką tego sektora, uhonorowaną tytułem i statuetką Top Marka 2021" - poinformowało PAP NCK. "Z kolei według tzw. indeksu sentymentu, a więc pod względem jakości przekazów medialnych - ich pozytywnego wydźwięku, Narodowe Centrum Kultury zajęło trzecie miejsce w gronie pół tysiąca analizowanych marek, stając na ogólnokrajowym podium jako brązowy medalista tego rankingu" - podkreślono.
XIV edycja największego badania marek w Polsce po raz czwarty dotyczyła 500 marek z 50 branż i objęła 108 mln informacji. W raporcie zostały przeanalizowane materiały z prasy, internetu i mediów społecznościowych, które zostały opublikowane w okresie od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. Jak napisano w informacji przesłanej PAP, jest to "2 mln tekstów prasowych, 16 mln internetowych i 90 mln postów w social mediach".
W każdym z sektorów wyłoniono 10 marek, o których było najwięcej wzmianek. W kolejnym etapie natomiast szczegółowo przeanalizowano materiały dotyczące każdej marki, biorąc pod uwagę przyjęte wskaźniki, decydujące ostatecznie o sile marki. "Raport uwzględnia klasyfikację 500 marek oraz rankingi branżowe, w tym ranking marek zajmujących się promocją kultury (I. miejsce NCK)" - czytamy. Pięćdziesięciu najsilniejszym medialnie markom (po jednym w każdej kategorii) przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2021.
NCK poinformowało także, że analizie poddano ponadto wydźwięk publikacji jako element oceny jakościowej przekazu na temat marek. "Narodowe Centrum Kultury z indeksem sentymentu na poziomie 4,02, zajęło pod względem tego kryterium trzecią lokatę, zaraz za GLS (firmy kurierskie) i NETTO (markety spożywcze). W top 5 tej kategorii znalazły się także AA (firmy kosmetyczne) – 3,90 oraz Siemens (sprzęt RTV I AGD), który uzyskał indeks sentymentu na poziomie 3,86" - napisano.
W bieżącym roku wśród wszystkich pół tysiąca marek uwzględnionych w rankingu, NCK znacząco wzmocniło swoją krajową pozycję. Ta instytucja kultury - jak czytamy - awansowała z ubiegłorocznego środka listy o niemal sto miejsc w górę. W badaniu przeprowadzonym w 2020 r. NCK zajęło 268 pozycję, w tym 7. miejsce w sektorze instytucji kultury.
TOP Marka jest badaniem przygotowywanym przez Magazyn PRESS i firmę PRESS-Service Monitoring Mediów. Od 14 lat stanowi źródło wiedzy na temat rynku i efektywności działań z zakresu public relations.
"To niejedyne wyróżnienia dla NCK w ostatnim czasie. Tydzień temu, 25 października Centrum zostało uhonorowane statuetką Złotego BohaterONa w kategorii Instytucja za promowanie wiedzy o historii Polski z lat 1918–1989 oraz edukację historyczno-patriotyczną. Kilka dni wcześniej, 22 października, podczas Ogólnopolskiego Forum Kultury Studenckiej w Lublinie, prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury otrzymał nagrodę specjalną Mecenasa Kultury Studenckiej" - podkreślono.
Narodowe Centrum Kultury jest jedną z największych instytucji kultury w Polsce, o bardzo szerokim spektrum działania. Organizuje i współorganizuje krajowe i międzynarodowe wydarzenia: festiwale, koncerty, przeglądy, konferencje. Prowadzi również działalność edukacyjną, badawczą, szkoleniową oraz wystawienniczą, m. in. zarządza galerią Kordegarda, gdzie wystawiane są prace czołowych polskich artystów.
NCK angażuje się także w upamiętnianie ważnych wydarzeń i ludzi kultury oraz popularyzację poprawnej polszczyzny. Działa ponadto na rzecz profesjonalizacji kadr kultury.
"Za pośrednictwem programów dotacyjnych i stypendialnych wspiera instytucje, organizacje i twórców kultury. Wydaje książki, gry i płyty. Produkuje filmy (w tym pionierskie projekty w technologii wirtualnej rzeczywistości). Realizuje murale i podcasty poświęcone kulturze (www.audycjekulturalne.pl)" - napisano. (PAP)
Autorka: Anna Kruszyńska
akr/ dki/