Chciałbym, żeby Instytut Pamięci Narodowej stał się też instytutem przyszłości narodowej, który w oparciu o wiedzę historyczną będzie kształtował kolejne pokolenia Polaków – powiedział w piątek prezes IPN dr Karol Nawrocki, podczas prezentacji gry FPP przygotowanej przez IPN.
Konferencja w Reducie Banku Polskiego w Warszawie była prapremierą pierwszego projektu gamingowego zrealizowanego przez powołane we wrześniu 2021 r. Biuro Nowych Technologii IPN. Jego zadaniem ma być wykorzystywanie najnowszych zdobyczy technik multimedialnych i dotarcie do najmłodszych pokoleń, by zainteresować ich historią. Prezes IPN dr Karol Nawrocki powiedział, że plany Biura Nowych Technologii są wypełnieniem misji Instytutu Pamięci Narodowej.
„Celem IPN jest pielęgnowanie pamięci o wieku nieprawości i dwóch totalitaryzmach – niemieckim nazizmie i sowieckim komunizmie. Biuro Nowych Technologii ma realizować tę misję w nowej odsłonie, poprzez edukację za pomocą nowych narzędzi” – podkreślił prezes Karol Nawrocki. Jego zdaniem działania IPN muszą być „komunikatywne dla młodych pokoleń”. „Chciałbym, żeby Instytut Pamięci Narodowej stał się też instytutem przyszłości narodowej, który w oparciu o wiedzę historyczną będzie kształtował kolejne pokolenia Polaków w miłości do Polski i uszanowaniu naszego dziedzictwa historycznego i kulturowego” – dodał.
„Celem IPN jest pielęgnowanie pamięci o wieku nieprawości i dwóch totalitaryzmach – niemieckim nazizmie i sowieckim komunizmie. Biuro Nowych Technologii ma realizować tę misję w nowej odsłonie, poprzez edukację za pomocą nowych narzędzi” – podkreślił prezes Karol Nawrocki.
Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii IPN, powiedziała, że celem kierowanego przez nią zespołu jest „przedostanie się do bańki informacyjnej tworzonej przez kilka firm technologicznych, które kształtują młode pokolenia”. Dodała, że celem IPN jest jak najszersze udostępnienie gry. „Stworzyliśmy grę dostępną poprzez wirtualną rzeczywistość i przez komputery. W trakcie realizacji jest także wersja mobilna. Dzięki temu każdy młody człowiek będzie mógł zapoznać się z grą” – powiedziała Magdalena Hajduk. Dodała, że kierowane przez nią Biuro wspólnie z infuture.institute prowadzi badania nad odbiorem gry przez uczniów liceów. „Celem konsultacji jest ukierunkowanie dalszych planów Biura Nowych Technologii i sporządzenie raportu o nowych technologiach w edukacji historycznej” – wyjaśniła Magdalena Hajduk.
Uczestnicy „Gry szyfrów” wcielają się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku. Ich zadaniem jest uruchamianie skomplikowanych urządzeń komunikacyjnych sprzed 100 lat i uratowanie Europy przed komunistycznym zniewoleniem. Gra należy do gatunku FPP (First Person Perspective) i składa się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. „Pierwszoosobowa gra 3D z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową” – czytamy w opisie gry. W czasie prapremiery goście zapoznali się z grą poprzez rozgrywkę realizowaną na urządzeniach PC oraz w dwóch strefach VR (wirtualnej rzeczywistości). Gra będzie miała swoją międzynarodową premierą na zbliżających się targach gier wideo PAX EAST w Bostonie.
Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych, a przedmioty, którymi posługują się gracze zostały odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. W czasie prezentacji gry Magdalena Hajduk powiedziała, że scenariusz gry był konsultowany z szerokim gronem historyków z Instytutu Pamięci Narodowej.
Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych, a przedmioty, którymi posługują się gracze zostały odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie.
Gra zostanie udostępniona 21 kwietnia bezpłatnie na platformie Steam. Można ją będzie również pobrać z AppStore oraz Sklepu Play. Działać będzie na goglach VR, komputerach z systemem operacyjnym Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez systemy iOS i Android.(PAP)
Autor: Michał Szukała
szuk/ dki/