Hiszpańsko-holenderskie Albeniz Trio w składzie: Javier Rameix (fortepian), Luis Maria Suarez (skrzypce) i Paula Brizuela (wiolonczela) zwyciężyło w XXI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Wystąpiło ponad 70 zespołów kameralnych z 20 krajów.
Jury zwycięzców organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi konkursu ogłosiło w niedzielę, po sześciu dniach przesłuchań. To najstarszy w Polsce konkurs poświęcony wykonawstwu muzyki kameralnej; odbywa się w Łodzi od 1961 r.
Jak przekazała w niedzielę PAP rzeczniczka prasowa łódzkiej uczelni Aleksandra Bęben, zwycięzcy pierwszej nagrody zachwycili interpretacjami Tria Es-dur nr 2 D. 929 Franza Schuberta w pierwszym etapie konkursu oraz Tria a-moll Maurice'a Ravela w drugim etapie.
Hiszpańsko-holenderskie Albeniz Trio koncertują w Europie i Stanach Zjednoczonych od 2017 roku. W Polsce występowali po raz pierwszy, ale nie ostatni. W konkursie im. Kiejstuta Bacewicza poza pierwszą nagrodą (8 tys. zł dla każdego członka zespołu) zdobyli bowiem również nagrodę pozaregulaminową w postaci koncertu kameralnego ufundowanego przez Filharmonię Łódzką im. Artura Rubinsteina.
Kolejne konkursowe laury zdobyli polscy muzycy. Drugą nagrodę otrzymało skrzypcowo-fortepianowe trio w składzie: Marcin Koziak (fortepian), Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (skrzypce). Temu triu przypadła w udziale również pozaregulaminowa nagroda – recital dla najlepszego polskiego zespołu ufundowany przez Fundację Ars Iuventutis.
Przyznano także dwie trzecie nagrody ex aequo. Ich laureatami zostali: Upbeat Piano Trio w składzie: Mateusz Krzyżowski (fortepian), Adam Suska (skrzypce) i Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) oraz Capaltome Duo, które tworzą Tomasz Białynicki-Birula (fortepian) i Alicja Olekszak (klarnet). Zdobywczynie wyróżnienia – Rozalia Kierc i Maria Moliszewska z Romarie Piano Duo uhonorowano dodatkowo nagrodą w postaci koncertu z Radomską Orkiestrą Kameralną oraz nagrodą za najlepsze wykonanie utworu polskiego. Kolejny laur za najlepsze wykonanie polskiej muzyki przypadł w udziale duetowi, w którym grają pianista Paweł Popko i klarnecista Piotr Thieu-Quang.
"Wygrała muzyka i to jest najwspanialszy wynik, jakiego można sobie życzyć na konkursie muzycznym" – podsumował sześć dni przesłuchań juror i dyrektor konkursu oraz kierownik Instytutu Muzyki Kameralnej w łódzkiej Akademii dr hab. Michał Drewnowski.
Przewodniczący jury prof. Łukasz Błaszczyk dodał, że niedzielny koncert laureatów był potwierdzeniem werdyktu. "Wszyscy wykonawcy zaprezentowali się jak dojrzali artyści, muzycy godni bycia laureatami Konkursu im. Kiejstuta Bacewicza, bo nasz konkurs jest ważnym rozdziałem historii muzyki kameralnej, co potwierdza lista laureatów dotychczasowych edycji" – zaznaczył.
W pierwszym etapie jury oceniało uczestników podzielonych na dwie kategorie: oddzielnie duety instrumentalne i wokalne oraz w drugiej kategorii tria, kwartety i kwintety. W drugim etapie zespoły klasyfikowane były łącznie. Do konkursu mogły przystąpić ansamble, których średnia wieku w dniu rozpoczęcia imprezy nie przekraczała 30 lat.
Do Akademii Muzycznej w Łodzi przyjechali artyści z 20 krajów, m.in. z Japonii, Korei Południowej, Chin, USA, Brazylii, Grecji, Francji, Hiszpanii, Holandii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Czech, Słowacji i z Włoch.
Wydarzenie dofinansowali minister kultury i dziedzictwa narodowego, Włoski Instytut Kultury w Warszawie i Związek Artystów Wykonawców STOART. (PAP)
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ agz/