Wystawę prezentującą dorobek jednego z najciekawszych tandemów projektanckich w powojennej historii wzornictwa szkła, Eryki i Jana Drostów przygotowało Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Ekspozycję, której współorganizatorem jest Muzeum Miasta Gdyni można oglądać od wtorku.
Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu dr hab. Piotr Oszczanowski na poniedziałkowej konferencji prasowej zwrócił uwagę, że wystawa poświęcona Eryce i Janowi Drostom w swojej pierwszej odsłonie prezentowana była w ubiegłym roku w Muzeum Miasta Gdyni. „Bardzo nam zależało, aby te dwie wystawy były na swój sposób kojarzone, sprzężone, aby stanowiły pewną jedność. Zarówno gdyńska jak i wrocławska odsłona jest wyrazem hołdu, uznania dla tych znakomitych artystów, w dalszym ciągu z nami obecnych. Cieszę się, że możemy zaprezentować to, co było ich pasją. To była niezwykła miłość, jaką darzyli to, co przyszło im przez całe, bardzo długie życie robić” – mówił.
Gdyńska wystawa powstała w ramach cyklu poświęconego wybitnym polskim projektantom różnych pokoleń. „Nie mieliśmy wątpliwości, że ubiegłoroczna edycja naszego cyklu powinna być poświęcona właśnie tej parze projektantów, ponieważ to ludzie wyjątkowo skromni, a jednak o wspaniałym, wybitnym dorobku” – powiedziała współautorka ekspozycji Anna Śliwa z Muzeum Miasta Gdyni.
„Opowiadając o ich dokonaniach, projektach chcieliśmy również zwrócić uwagę zwiedzających na pewien aspekt związany z designem, a jest nim próba uchwycenia momentu, w którym obiekt, z którego korzystamy na co dzień, który jest zakorzeniony w naszej ikonosferze codzienności nagle zmienia swój status i staje się obiektem, czy to z kolekcji muzealnej, czy to z kolekcji prywatnej” – tłumaczyła.
Eryka i Jan Drostowie są absolwentami Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie studiowali na Wydziale Ceramiki i Szkła. Niemal całe swoje zawodowe życie związali z jednym miejscem - Hutą Szkła Gospodarczego „Ząbkowice" w Dąbrowie Górniczej.
„Oboje artyści specjalizowali się w projektowaniu form dla szkieł prasowanych i można powiedzieć, że to był zawsze gatunek szkła traktowany jako taki najpośledniejszy. Koncepcja produkcji szkieł prasowanych to początek XIX wieku i był to wynalazek amerykański. Chodziło w nim o to, aby stworzyć pewną technologię, która pozwalałaby na szybką, masową produkcję szkła, które przypominać miało szlachetne kryształy. Drostom udało się z tego obszaru pewnego ersatzu szlachetnego wyrobu szklanego wydobyć rzeczywiście piękno formy i zupełnie nowy charakter” – tłumaczyła kuratorka wystawy dr Barbara Banaś.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu posiada reprezentatywną i największą w Polsce kolekcję prac Eryki i Jana Drostów - zarówno wzorów przemysłowych, jak i dzieł unikatowych. Pierwsze szkła ich autorstwa zostały zakupione w 1969 r. po zakończeniu II Ogólnopolskiej Wystawy Ceramiki i Szkła Artystycznego i Użytkowego. W 1999 r. do zbiorów MNWr trafił - jako dar wytwórni - zbiór liczący ponad 200 eksponatów. Rok później zaprezentowany został na wystawie „Wzornictwo Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Eryka i Jan Drostowie" przygotowanej przez wieloletniego kustosza wrocławskich zbiorów Bogdana Góreckiego. Dzięki niemu w następnych latach artyści hojnie obdarowali wrocławskie muzeum kolejnymi swoimi pracami.
W kolekcji muzeum znajdują się wczesne projekty Drostów z lat 60. XX w., m.in. serie wazonów optycznych, które były jedną z ich pierwszych oryginalnych estetyczno-technologicznych propozycji zmiany historycznego asortymentu wyrobów huty Ząbkowice. „Najpełniej reprezentowana jest dekada lat 70. XX wieku, którą można określić mianem +złotych lat+ polskiego szkła prasowanego. To wtedy, dzięki opatentowanej przez Jana Drosta metodzie prasowania w formach otwartych, powstały nowe serie naczyń użytkowych, które wkrótce okazały się być towarem poszukiwanym w kraju i z powodzeniem także eksportowanym na Zachód. Fasony Asteroid, Igloo, Cora gościły w wielu polskich domach” – czytamy w zapowiedzi ekspozycji.
Wystawie towarzyszy katalog „Eryka i Jan Drostowie" autorstwa dr Barbary Banaś, będący pierwszą monografią wybitnych polskich projektantów. W ubiegłym roku publikacja otrzymała "Pióro Fredry" - główną nagrodę w konkursie na najlepszą edytorsko książkę. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ dki/