Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zakupiło amatorski samolot ultralekki J-2B „Polonez” z przełomu lat 80. i 90. XX wieku, aby wzbogacić podsiadaną kolekcję tego typu maszyn. Zakup został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jak poinformowała w poniedziałek krakowska placówka, samolot ultralekki J-2B „Polonez” został zbudowany przez Andrzeja Fiuka, który zmodyfikował pierwotny projekt Jarosława Janowskiego. Jest to jednomiejscowy, jednosilnikowy wolnonośny średniopłat ze śmigłem pchającym o konstrukcji drewnianej, pokryty sklejką i płótnem.
Muzeum przypomniało w informacji prasowej, że „Polonez” był rozwinięciem projektu samolotu J-1 „Prząśniczka”, który znajduje się już w zbiorach krakowskiej placówki wraz z innymi projektami J. Janowskiego, jak J-3 „Eagle” i J-5 „Marco”.
„Zakup pozwolił więc uzupełnić naszą unikatową kolekcję polskich samolotów amatorskich II poł. XX w.”- ocenili przedstawiciele MLP.
Zgodnie z zapowiedziami „Polonez” jest obecnie przygotowywany do prezentacji. Jej miejsce i data nie zostały jeszcze ustalone.
Zakup eksponatu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Rozbudowa zbiorów muzealnych”. Eksponat kosztował 40,8 tys. zł, z czego ponad 32,6 tys. zł pokryła dotacja z MKiDN.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ pat/