Teatr Powszechny w Radomiu stale modernizuje swoją infrastrukturę. Ostatnio wykonaną inwestycją był remont unikalnej sceny obrotowej. Dzięki kolejnym przedsięwzięciom teatr staje się miejscem przyjaznym i atrakcyjnym dla widzów – mówi PAP Jolanta Korłub–Ogonkowska z radomskiej sceny.
"Od kilku lat staramy się sukcesywnie pozyskiwać pieniądze na modernizację budynku i doposażenie naszych czterech scen. Wiele w tej dziedzinie udało się już osiągnąć" – zauważyła Korłub–Ogonkowska. Jako ostanie osiągnięcie wskazała remont unikalnej sceny obrotowej.
Scena obrotowa składa się z dwóch ogniw: dużej i małej sceny obrotowej. Średnica dużej wynosi 14 m, zaś małej - 8 m. "Unikalność naszej sceny obrotowej polega na tym, że mała scena zainstalowana jest w dużej na tzw. mimośrodzie, dzięki czemu jej środek znajduje się poza środkiem sceny dużej" – wyjaśnił kierownik techniczny teatru Artur Fajdek. Sceny obrotowe mogą obracać się jednocześnie w różnych kierunkach, niezależnie od siebie, ze zmiennymi prędkościami. "Dzięki temu możemy uzyskać lepsze efekty inscenizacyjne” – podkreślił kierownik.
Mechanizmy sceny obrotowej nie były wymieniane ani modernizowane od lat 70. ub. wieku. Modernizacja była możliwa dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 400 tys. zł. Do inwestycji tej dołożyło fundusze miasto, podobnie jak w przypadku sfinansowania innych zadań m.in. modernizacji sieci wodno-kanalizacyjnej i przebudowy i budowy nowych łazienek, a także sanitariatu dla osób niepełnosprawnych.
Bardzo ważną inwestycją była budowa rampy, co daje teatrowi nowe możliwości techniczne. "Pozwala na zapraszanie do Radomia wybitnych teatrów. To także poprawa bezpieczeństwa dla pracowników oraz gości przyjeżdżających ze spektaklem" – podkreśliła Korłub–Ogonkowska.
W 2018 i 2019 r. wyposażenie dużej sceny wzbogacono o część urządzeń oświetleniowych. Zainstalowano nowy sztankiet sceniczny (podnośnik, na którym zawieszane są dekoracje teatralne), nowe torowisko kurtyny oraz uzbrojono w niezbędny sprzęt jedną z trzech istniejących, a nigdy wcześniej nie używanych, zapadni.
Dzięki pozyskanym funduszom po wielu latach starań zorganizowano także foyer dla widzów, które pełni obecnie funkcję radomskiego Salonu Artystycznego. W czasie odbywającego się w Radomiu Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego działa jako klub i studio festiwalowe.
W poprzednich latach dzięki dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało się zakupić i zamontować rampę oświetleniową, kurtynę z wymaganymi atestami dotyczącymi bezpieczeństwa przeciwpożarowego. "Wymieniliśmy też część desek scenicznych, wykładzinę podłogową i stare fotele na spełniające normy dotyczące ergonomii i bezpieczeństwa przeciwpożarowego" – zaznaczyła Korłub – Ogonkowska
Podkreśliła, że sukcesywne podnoszenie jakości wyposażenia technicznego teatru sprzyja jego rozwojowi, zapewnia bezpieczeństwo aktorom, pracownikom technicznym i widzom oraz daje nowe możliwości inscenizacyjne. "Co jest dla nas szczególnie ważne: teatr staje się miejscem coraz bardziej przyjaznym i atrakcyjnym dla widzów" – zaznaczyła Korłub–Ogonkowska
Działający od 1976 r. Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego jest jedynym zawodowym teatrem w przeszło 220-tysięcznym Radomiu. Każdego roku teatr odwiedza ok. 80 tys. widzów. Spektakle grane są na czterech scenach. Oprócz tradycyjnych scen: dużej i małej, jest także scena Kotłowania przeznaczona dla spektakli autorskich i eksperymentalnych oraz scena Fraszka prezentująca przedstawienia lalkowe dla najmłodszych widzów. Wizytówką radomskiego teatru jest organizowany od 1993 roku Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski.
Autorka: Ilona Pecka
ilp/ itm/