W sobotę, niedzielę i wtorek kursy Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu będą obsługiwać dwa zabytkowe parowozy, w tym najstarsza czynna lokomotywa parowa w Polsce – podaje poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK).
Kolej Parkowa Maltanka działa codziennie od godz. 10 do 19. Od soboty do wtorku włącznie kursy kolejki będą realizowane co pół godziny. Przewoźnik podał, że w sobotę, niedzielę i wtorek, trasę będą obsługiwać dwa parowozy: Borsig Bn2t oraz Lowa.
Jak zaznaczono, Borsig Bn2t to najstarsza lokomotywa w kolekcji poznańskiej Maltanki, a jednocześnie najstarszy czynny parowóz w Polsce. Pojazd został wyprodukowany w 1925 r. w berlińskiej wytwórni Augusta Borsiga. Pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku, a po II wojnie światowej w Zakładach Chemicznych w Chorzowie, gdzie przekształcono go w pomnik. Po przekazaniu parowozu Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych został on odbudowany, a w 1999 r. skierowany do ponownej eksploatacji jako własność MPK Poznań.
Z kolei Parowóz Lowa został wyprodukowany w 1951 r. w Zakładach Karla Marxa w Babelsbergu. Służył w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych PKP, a później w Żwirowni w Mirosławiu Ujskim. Po zakończeniu eksploatacji został ustawiony na stacji w Białośliwiu jako pomnik techniki. W latach 2015-2019 został gruntownie wyremontowany, a w 2019 r. przywrócono go do ruchu jako jedyny tego typu w Polsce.
MPK podało, że w poniedziałek trasę będzie obsługiwać lokomotywa spalinowa oraz „ryjek”, czyli wagon MBxc1-41 wyprodukowany w 1932 r. przez warszawską wytwórnię Lilpop, Rau & Loewenstein. Pojazd jest najstarszym w Polsce czynnym wagonem z napędem spalinowym.
Wąskotorowa, turystyczna kolejka nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu działa od 1972 r. Jej trasa ma niespełna 4 km i prowadzi od ronda Śródka do Nowego Zoo. Maltanka jest jedną z trzech kolejek parkowych w Polsce i jako jedna z dwóch jeździ po torze o prześwicie 600 mm.Jako jedyna w kraju ma semafory świetlne i zwrotnice sterowane automatycznie.(PAP)
autor: Szymon Kiepel
szk/ apiech/