Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Sen srebrny Salomei” otrzymał nagrodę główną 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 2. Festiwalu Arcydzieł. Werdykt jury został ogłoszony w niedzielę wieczorem na zakończenie festiwalu.
Organizowane od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne, to jedne z najstarszych tego typu spotkań w Polsce - są wydarzeniem, na które z niecierpliwością czekają miłośnicy teatru, nie tylko z Rzeszowa, ale i całego kraju.
Od wielu lat Rzeszowskie Spotkania Teatralne odbywały się jako Festiwal Nowego Teatru. W tym roku po raz drugi odbyły się w nowej formule Festiwalu Arcydzieł.
W czasie festiwalu na rzeszowskiej scenie zaprezentowały się teatry z całej Polski, które w ramach nurtu głównego pokazały łącznie siedem spektakli. Wzięły one udział w konkursie i zostały ocenione przez jury i publiczność.
Jury, w składzie: Anna Augustynowicz – reżyser teatralny i telewizyjny, Anna Sroka-Hryń – aktorka i wokalistka, Jacek Sieradzki – krytyk teatralny oraz Jan Wolski – profesor w Zakładzie Kultury Mediów Uniwersytetu Rzeszowskiego, po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych podczas 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 2.Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie postanowiło przyznać nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Sen srebrny Salomei” za „najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu”. Nagrodzony teatr otrzymał też statuetkę „Wanda”.
Z kolei publiczności najbardziej podobał się „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, w reżyserii Piotra Ratajczaka, zaprezentowany przez Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Widzowie wskazali ten spektakl w głosowaniu.
Jury przyznało także nagrody indywidualne w wysokości 5 tys. zł „artystom, którzy w najciekawszy, najbardziej twórczy sposób potrafili sprostać wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury”.
I tak nagrodę „za nieoczywiste piękno postaci Salomei” w „Śnie srebrnym Salomei” Juliusza Słowackiego w spektaklu Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otrzymała Magdalena Biegańska; nagrodę „za gęste psychologicznie, niesentymentalne odczytanie reżyserskie” „Śmierci komiwojażera” Arthura Millera w Teatrze Ludowym w Krakowie otrzymała Małgorzata Bogajewska; nagrodę „za reżyserskie wydobycie przenikliwego dramatyzmu, o nieprzemijającej - niestety – aktualności” ze „Snu srebrnego Salomei” otrzymał reżyser przedstawienia Piotr Cieplak; nagrodę za „poruszającą i dotkliwą w swej powściągliwości środków aktorskich rolę Semenki” w „Śnie srebrnym Salomei” otrzymał Mateusz Krzyk.
Nagrodę „za kunszt aktorski, za bezbłędny słuch na poetyckie słowo w teatrze” zdobył grający Króla Fezu w inscenizacji „Księcia niezłomnego” z Narodowego Starego Teatru w Krakowie Edward Linde-Lubaszenko; nagrodę „za wielobarwną, pomysłowo zbudowaną ruchem i słowem rolę Paganiniego/Rzeźnika” w „Rzeźni” Sławomira Mrożka wystawionej przez Teatr im. Witkiewicza z Zakopanego otrzymał Piotr Łakomik.
Jury nagrodziło także Barbarę Napieraj z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie „za celne wydobycie sensu zapisanego w poezji Słowackiego i wiarę w istnienie ciszy na scenie w roli Astrologa” w „Marii Stuart”; Karola Nepelskiego za muzykę do „Księcia niezłomnego” „współkreującą świat spektaklu i podbijającą jego sensy, a przy tym niezwykle oryginalną”; Piotra Pilitowskiego „za wystudiowaną w każdym geście, bogatą kreację człowieka z krańcową rozpaczą broniącego się przed życiową klęską – Willy’ego Lomana” w „Śmierci komiwojażera Arthura Millera z Teatru Ludowego w Krakowie oraz Beatę Schimscheiner „za szlachetnie poprowadzoną rolę Lindy Loman” w „Śmierci komiwojażera”, „a także za ważny w teatrze kunszt aktorskiego partnerowania”.
61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 2. Festiwal Arcydzieł rozpoczęły się w piątek 10 listopada w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
W ramach Spotkań widzowie mieli okazję obejrzeć spektakle na podstawie dzieł mistrzów literatury polskiej i światowej. Na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie publiczność mogła oklaskiwać nowe interpretacje tekstów Juliusza Słowackiego, Williama Shakespeare’a, Aldousa Huxleya, Arthura Millera, Sławomira Mrożka.
Oprócz spektakli z nurtu głównego w repertuarze Spotkań znalazły się także czytania performatywne dramatów powstałych w ramach tegorocznej edycji Sceny Nowej Dramaturgii, której kuratorami są reżyser Martyna Łyko oraz krytyk teatralny i dziennikarz – Witold Mrozek. Można było zobaczyć efekty prac reżyserko-dramaturgicznych duetów, które wyłonione zostały podczas Teatralnego Speed Datingu.
Po każdym konkursowym spektaklu w foyer teatru odbywały się, tradycyjne już, spotkania z twórcami i rozmowy o teatrze.
Poza Festiwalem Arcydzieł dla widzów rzeszowskiego teatru czekało także zakończenie Literackiego Festiwalu Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat („Terytorium wiersza / (Podkarpacki) Flisz Poetycki”, czyli spotkanie i rozmowy poetów Podkarpacia) oraz Modlitwy-Niemodlitwy – działanie artystyczne grupy studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego pod opieką prof. Jadwigi Sawickiej, połączone z wykładem Agaty Sulikowskiej-Dejny na temat twórczości Jerzego Nowosielskiego.
Całość zakończył koncert z piosenkami autorstwa m.in. Bułata Okudżawy, Agnieszki Osieckiej, Magdaleny Czapińskiej, Jacquesa Brela, w aranżacjach Piotra Madury.
61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 2. Festiwal Arcydzieł, a także premierę spektaklu „Maria Stuart” oraz Literacki Festiwal Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat dofinansowano ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt Modlitwy-Niemodlitwy zrealizowano w ramach programu Przestrzenie Sztuki, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. (PAP)
Autorka: Agnieszka Pipała
api/ pat/