Spektakl „Do Mołocznej” według scenariusza i w reżyserii Pauliny Strzody zdobył Grand Prix zakończonych w niedzielę 49. Tyskich Spotkań Teatralnych. W tej jednej z najstarszych imprez teatralnych w kraju od czwartku rywalizowało siedem nieprofesjonalnych zespołów i wykonawców.
Tegoroczna edycja Spotkań, ze względu na remont budynku organizującego je Teatru Małego w Tychach, była rozproszona: spektakle mistrzowskie prezentowano w tyskiej Mediatece, a spektakle konkursowe - na scenie kameralnej Teatru Małego w Pasażu Kultury Andromeda oraz w Tyskich Browarach Książęcych.
Finał imprezy, wraz z mistrzowskim wystawieniem „Spóźnionych odwiedzin” Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reżyserii Iwony Kempy, odbył się w niedzielę w Mediatece.
Jak podkreślili jurorzy festiwalu, Grand Prix otrzymały: występujące Alicja Hudeczek, Karolina Jędrzejko, Patrycja Marszałek i Monika Szydłowiecka oraz reżyserka „Do Mołocznej”. Jak podkreślono: cały zespół „przywraca wiarę w skuteczność i siłę teatralnej metafory, która tutaj rodzi się równocześnie na scenie i w uruchomionej wyobraźni widza”.
Zgodnie z festiwalowym opisem spektaklu jego inspiracją jest powieść Miriam Toews „Głosy kobiet” oraz jeden z odcinków programu Martyny Wojciechowskiej „Kobieta na krańcu świata”. Opowiada on o grupie kobiet ze społeczności wyznającej radykalny odłam religii protestanckiej; kobiety w pewnym momencie stają przed wyborem: nie robić nic, walczyć lub odejść.
Nagrodę przyznano za „poruszający, współczesny, uciekający od dosłowności i publicystyki spektakl, łączący wybitny talent ruchowy, dramatyczny i plastyczny aktorek z reżyserską precyzją i umiejętnością budowania głębokich treści za pomocą najprostszych narzędzi; za użycie szlachetnych, czystych i ostrych obrazów, rytmów i znaków; za panowanie nad każdym elementem spektaklu i świadomość jego emocjonalnego oddziaływania”.
Ponadto, zgodnie z niedzielnym werdyktem, I nagrodę za spektakl „Pinok i Barbie. Bajka dla dorosłych” otrzymali aktorzy – Ewa Kubiak i Bartosz Socha oraz reżyser Hubert Bronicki, a nagrody specjalne jury otrzymali (w różnych wysokościach) twórcy spektaklu „Znaczył Kapitan” oraz twórcy spektaklu „Ahmed”.
Ponadto, jury przyznało cztery równorzędne, indywidualne nagrody aktorskie Klaudii Rogalskiej i Martynie Mróz (spektakl „Kobiety Jezusa”), Michałowi Miszy Czornemu („Colargol. To nie bajka”) i Natalii Zych („Coś wam powiem…”).
Jury tegorocznych Tyskich Spotkań Teatralnych tworzyli wykładowczyni, aktorka prof. Jolanta Góralczyk, aktor Błażej Peszek i reżyser Wawrzyniec Kostrzewski.
Tyski festiwal należy do najstarszych cyklicznych przedsięwzięć kulturalnych w kraju. Po raz pierwszy zorganizowany był w 1973 r. jako I Majowe Spotkania Teatrów Amatorskich, przetrwał mimo likwidacji Funduszu Rozwoju Kultury, z którego do 1990 r. był finansowany. Obecnie w jego organizowaniu pomaga m.in. miasto i sponsorzy.
Co roku festiwalowe spektakle gromadzą licznych sympatyków teatru. Co najmniej kilka zespołów teatralnych, które mają obecnie status zawodowych, po raz pierwszy zaistniało właśnie na tyskim konkursie. Od zwycięstwa w Tychach spektaklu „Oskar i Ruth” zaczął się pochód przez polskie sceny teatralne dramaturga Ingmara Villqista.
Oprócz konkursu dla teatrów nieprofesjonalnych na Tyskie Spotkania Teatralne składają się także spektakle mistrzowskie (pokazy poza konkursem). Prócz niedzielnych „Spóźnionych odwiedzin”, były to: „Dzień świra” Teatru Ateneum w Warszawie i „Ojciec matka tunel strachu” Narodowego Starego Teatru w Krakowie.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mab/ pad/