Wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz zapowiedziała, że jednym z priorytetów MEN będzie zapraszanie młodych do współtworzenia regulacji na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, bo jest ono fundamentem, na którym buduje się zdolność do rozwoju i uczenia się.
W środę w Warszawie wiceminister edukacji i pełnomocnik ministra edukacji ds. zdrowia psychicznego Paulina Piechna-Więckiewicz uczestniczyła w konferencji "Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania", podczas której zainaugurowano projekt "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży". Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).
Celem jest m.in. wypracowanie rozwiązań metodycznych i organizacyjnych, które będą wspierać dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży, a także rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w zakresie pracy z dziećmi, uwzględniając ich różne potrzeby edukacyjne i rozwojowe.
Dyrektor IBE dr hab. Maciej Jakubowski powiedział, że realizowane przez Instytut, przy wsparciu resortów, projekty są "niezwykle ważne w dzisiejszych czasach, kiedy po pandemii wiemy, że zdrowie psychiczne, dobrostan uczniów jest do przeanalizowania oraz jest wiele rzeczy do zrobienia". Zwrócił uwagę także na wyzwania związane z wojną na Ukrainie.
"Chcemy, żeby projekt, który dzisiaj zaczynamy (...) był projektem, który łączy nasze doświadczenia, ale przede wszystkim liczymy na to, że to będzie projekt, który łączy państwa doświadczenia" – powiedział.
Wiceminister edukacji i pełnomocnik ministra edukacji ds. zdrowia psychicznego Paulina Piechna-Więckiewicz zwróciła uwagę, że definicja zdrowia psychicznego WHO w przypadku dzieci i młodzieży została doprecyzowana jako "zdolność do osiągnięcia i utrzymania optymalnego funkcjonowania psychologicznego i społecznego oraz dobrostanu". Przypomniała, że "obejmuje to poczucie tożsamości i własnej wartości, zdrowe relacje rodzinne i rówieśnicze oraz zdolność do produktywności i uczenia się", a także "zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami rozwojowymi i korzystania z zasobów kulturowych w celu maksymalizacji rozwoju".
"Tak rozumiane zdrowie psychiczne jest fundamentem, na którym buduje się zdolność do rozwoju i uczenia się. I tym właśnie powinna być polska szkoła, taka powinna być filozofia polskiej szkoły" – podkreśliła Piechna-Więckiewicz.
Zwróciła uwagę, że środowisko oświatowe to, poza gronem nauczycielskim, także pracownicy administracji i obsługi, rodzice, organizacje pozarządowe, ale przede wszystkim – dzieci i młodzież. "Autonomiczne jednostki, które mają prawo i muszą współdecydować o tym, w jaki sposób budować swoją tożsamość, jak ma wyglądać ich przyszłość" – podkreśliła.
Zapowiedziała, że jednym z priorytetów MEN będzie zawsze zapraszanie młodych ludzi do współtworzenia regulacji na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży "i wszystkich innych, na każdym etapie procesu, to jest kluczowe" – zaznaczyła.
"Mam wrażenie, że młodzi ludzie już wiedzą, co trzeba zrobić, mają wokół siebie wspierających dorosłych, ale najbardziej przeszkolić i uwrażliwić trzeba będzie nas, dorosłych" – dodała wiceminister.
Krajowy koordynator biura UNICEF ds. reagowania kryzysowego w Polsce dr Rashed Mustafa Sawar powiedział, że według najnowszych badań opublikowanych przez UNICEF ponad 50 proc. dzieci z Ukrainy chciałoby porozmawiać z profesjonalistą o swojej sytuacji, traumatycznych przeżyciach, doświadczeniu uchodźstwa. Według niedawnych badań WHO, obliczających tzw. indeks dobrostanu, ok. 50 proc. dzieci uczących się online ma stany depresyjne. Badania wykazały też, że po powrocie do społeczności szkolnej dzieci czują się jej częścią, a ich poziom stresu i samotności się zmniejsza.
Koordynator podkreślił, że tworząc inkluzywne środowisko edukacyjne, wzmacniamy samoocenę młodych ludzi, dzięki czemu łatwiej walczyć z zaburzeniami zdrowia psychicznego. Zwrócił uwagę, że kiedy rodzice mają informacje i wsparcie, mogą tworzyć wspierające otoczenie w domu, a kiedy nauczyciele otrzymują odpowiednią wiedzę i wsparcie, szkoła staje się wzmacniającym otoczeniem. Dodał, że także rówieśnicy są bardzo ważnym wsparciem dla dzieci cierpiących na zaburzenia zdrowia psychicznego.
Podczas konferencji omówiono m.in. stan edukacji w Polsce z uwzględnieniem dobrostanu dzieci i młodzieży oraz działania na rzecz wsparcia ich zdrowia psychicznego. (PAP)
Autorki: Paulina Kurek, Agata Zbieg
pak/ agz/ joz/