Rozpoznanie dowódców i żołnierzy, którzy wsławili się w bojach o Monte Cassino, a także oznak i uzbrojenia uczestniczących w nich oddziałów – to zadania uczestników nowej gry edukacyjnej IPN „ZnajZnak - Monte Cassino”. Premiera gry 17 maja, w 70. rocznicę bitwy.
Celem edycji poświęconej bitwie pod Monte Cassino, podobnie jak w przypadku podstawowej wersji gry „ZnajZnak", wydanej przez IPN w 2012 r., jest popularyzacja historii poprzez rozpoznawanie symboli – tym razem związanych z batalią, w której wsławili się bohaterscy żołnierze 2 Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa.
„Chcieliśmy opowiedzieć historię bitwy pod Monte Cassino za pomocą symboli. Staraliśmy się tak je dobrać, żeby opisać zarówno całość bitwy, jak i jej kontekst. Nie zaczynamy od stycznia 1944 r. (początek walk o Monte Cassino – PAP), a od 1 września 1939 r. – daty rozpoczęcia II wojny światowej” – tłumaczył PAP twórca gry Karol Madaj z Biura Edukacji Publicznej IPN.
Gra jest skierowana zarówno do polskich, jak i do zagranicznych odbiorców. Instrukcję oraz karty do gry wydano w dwóch językach – polskim i angielskim. "Chcemy, aby w tej grze wybrzmiała szczególna rola Polaków pod Monte Cassino, ale pokazujemy szerszą, międzynarodową historię tej bitwy” – wyjaśnił Madaj.
W rozgrywce bierze udział dwóch graczy. Każdy z nich dysponuje pięcioma kartami. Na karcie znajduje się dwanaście symboli (wybranych z puli 133 znaków), przy czym każde dwie dowolne karty mają zawsze tylko jeden wspólny obrazek.
Uczestnicy gry rywalizują ze sobą rozpoznając m.in. wizerunki dowódców i znanych uczestników bitwy (m.in. niedźwiedzia Wojtka z 2 KP), flagi państw, których żołnierze wzięli udział w bitwie, emblematy i odznaki oddziałów bojowych oraz elementy ich uzbrojenia.
Na rewersach kart znajdują się opisy każdego z symboli.
Interaktywna forma gry - zaznaczył Madaj - sprawia, że jej uczestnicy uczą się poprzez zabawę. „Mamy sygnały od nauczycieli, że to się świetnie sprawdza. Łączymy przyjemne z pożytecznym. Aby wygrać gracz musi poznać symbole ważne dla polskiej historii i tożsamości Polaków” – podsumował Madaj przypominając, że pierwszą edycję gry IPN wysłał bezpłatnie do ponad 4 tys. szkół w Polsce.
Premiera gry „ZnajZnak Monte Cassino” odbędzie się 17 maja równocześnie we Włoszech, USA i Polsce. Towarzyszyć jej będzie broszura w trzech wersjach językowych (po włosku, angielsku i polsku), przybliżająca okoliczności i przebieg walk o Monte Cassino.
W 70. rocznicę bitwy grę otrzymają wszyscy uczestnicy Biegu na Monte Cassino; trafi ona także do włoskich szkół. Tego dnia planowana jest także premiera gry w Polskiej Szkole Sobotniej im. Adama Mickiewicza w Minneapolis w USA.
17 maja swoich sił w grze spróbować będą mogły także osoby, które odwiedzą Centrum Edukacyjne IPN w Warszawie (ul. Marszałkowska 21/25), gdzie z okazji Nocy Muzeów odbędzie się Nocny Festiwal Gier Historycznych. (PAP)
wmk/ ls/