Zabytkowy rozkład jazdy, odkryty podczas przebudowy przejścia podziemnego na przystanku Warszawa Włochy, zostanie wyeksponowany. Rozpoczęliśmy prace związane z zabezpieczeniem historycznego znaleziska, które będzie obudowane szklaną gablotą - poinformował Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
Kolejarze deklarują, że zabytkowy rozkład jeszcze w tym roku powinien zostać odsłonięty. Chcą w ten sposób upamiętnić historię kolei warszawskiej.
Fragment rozkładu jazdy został namalowany na jednej ze ścian przejścia podziemnego na przystanku Warszawa Włochy. Tablica ma ok. 350 cm szerokości i 250 cm wysokości. Została odkryta podczas przebudowy przejścia pod torami w 2014 roku. Można na niej odczytać nazwy kilkunastu miejscowości, do których odjeżdżały niegdyś pociągi z przystanku Warszawa Włochy wraz z porą ich kursowania.
W zgodzie z zaleceniami konserwatora zabytków ceglana ściana, na której wymalowany jest rozkład, została wycięta i ustawiona na placu przy stacji Warszawa Włochy. Teraz zostanie zabezpieczona i obudowana szklaną gablotą.
„Zadanie znalezienia firmy, która podejmie się prac wyeksponowania zabytkowego znaleziska, okazało się nie takie łatwe. Co więcej, każdy szczegół opracowywanego procesu zabezpieczenia tablicy musiał być konsultowany z konserwatorem zabytków. Etap przygotowań jest już jednak za nami i rozpoczynamy właśnie budowę szklanej gabloty, która powstanie wokół zabytkowego rozkładu jazdy” - przekazał Jakubowski.
Zaznaczył, że następnie rozpoczną się prace konserwatorskie związane z pokryciem tablicy specjalnymi preparatami, które pozwolą zachować ją w dobrym stanie przez kolejne lata. Gablota będzie miała specjalne oszklenie, oświetlenie i klimatyzator, aby zapewnić we wnętrzu odpowiednią temperaturę i wilgotność.
Znalezisko pochodzi prawdopodobnie z przełomu lat 40. i 50. Pomocą w datowaniu tablicy z rozkładem jazdy pociągów okazała się nieistniejąca już dzisiaj nazwa Zielkowice. Stacja ta od 1951 roku nosi nazwę Łowicz Przedmieście.
Zabytkowy rozkład jazdy to niejedyny obiekt przypominający o przeszłości kolei na przystanku Warszawa Włochy. Nad peronem drugim unosi się modernistyczna wiata, której historia związana jest z elektryfikacją tej kolejowej trasy w latach 30. XX wieku. Obiekt nazywany często „skrzydlatą wiatą” został wyremontowany przez kolejarzy podczas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Również stylizowany wystrój przejścia podziemnego nawiązuje do historycznego charakteru tego miejsca. (PAP)
mas/ miś/