Prezentacja filmu reklamowego z „udziałem” Bolesława Chrobrego. Nz. prezydent Gniezna Michał Powałowski (2L), jego zastępca Łukasz Muciok (2P), dyrektor Muzeum Historii Polski Marcin Napiórkowski (L) oraz prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke (P) na konferencji prasowej nt. wystawy „Milenium Koronacji Królewskich” PAP/Tomasz Gzell
Do przybliżania historii, ale też promocji milenium koronacji pierwszych królów Polski, Miasto Gniezno wykorzystuje m.in. nowe technologie. Dzięki sztucznej inteligencji „ożywiono” Bolesława Chrobrego, a dzieci mogą oglądać animacje z użyciem klocków opowiadające o początkach polskiej państwowości.
W tym roku przypada 1000. rocznica koronacji dwóch pierwszych królów naszego państwa. W 1025 roku w archikatedrze gnieźnieńskiej na króla Polski koronował się Bolesław Chrobry. Uroczystość odbyła się najprawdopodobniej w Wielkanoc, która wówczas przypadała 18 kwietnia. Koronacja jego następcy, Mieszka II Lamberta, odbyła się w tej samej świątyni 25 grudnia 1025 roku. Jubileusz koronacji dwóch pierwszych królów Polski trwać będzie w Gnieźnie przez większość tego roku.
„Milenium koronacji królewskich w Gnieźnie to niezwykła okazja do zaistnienia miasta na arenie ogólnopolskiej, a także międzynarodowej. Do tego konieczne jest dopasowanie form promocji dla różnych odbiorców. Gniezno wykorzystuje więc tradycyjne formy przekazu jak telewizja, prasa tradycyjna - ale żeby dotrzeć do młodszego pokolenia - pokazuje historię w nieco inny, ciekawy sposób. Stąd też, korzystając z dobrodziejstw nowych technologii, unowocześniamy przekaz” - podkreśliła w rozmowie z PAP rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Gnieźnie Monika Fifer.
Wskazała, że pierwszym takim projektem - skierowanym szczególnie do młodszego pokolenia - jest tryptyk filmów animowanych, z wykorzystaniem klocków Lego, opowiadających o najważniejszych momentach w historii Gniezna, i zarazem historii państwa Polskiego.
„Nagranie jest wykonane specjalną techniką animacji poklatkowej. To bardzo czasochłonne, ale i efektowne rozwiązanie, dzięki którym odległe, średniowieczne czasy są przedstawione w przystępnej formie” – zaznaczyła.
Dodała, że wybór właśnie takiej techniki animacji nie był przypadkowy, a wynikał m.in. z tego, że zabawa klockami to z jednej strony aktywność łącząca pokolenia, z drugiej – sposób, by pasję czy wiedzę przekazać dzieciom w przystępny sposób. Podkreśliła też, że „światowa moda na filmy Lego wciąż trwa - obecnie bardzo popularne są produkcje takich klasyków jak >>Batman<< czy >>Star Wars<< - wykonane właśnie w tej technice”.
Fifer zaznaczyła, że pomysł na gnieźnieńską produkcję zrodził się ze współpracy z lokalnym regionalistą i pasjonatem - Bartoszem Borowiakiem - który tworzy makiety budynków, a dalej całe wystawy właśnie z klocków.
„Na propozycję Miasta Gniezna zareagował bardzo entuzjastycznie - i dziś opublikowane są już dwa z trzech filmów. Premiera ostatniego z nich jest planowana na drugą połowę roku i będzie on opowiadał o koronacji dwóch pierwszych królów w Gnieźnie, a więc Bolesława Chrobrego i Mieszka II Lamberta” – powiedziała.
Filmy można znaleźć m.in. na stronie: https://www.youtube.com/c/Kr%C3%B3lewskieGniezno. W technologii animacji poklatkowej wyprodukowano już legendę o Lechu, Czechu i Rusie. Teraz dostępna jest już także druga z animacji opowiadająca o tym, jak Mieszko I przyjął chrzest, jak biskup Wojciech został świętym i jak doszło do Zjazdu Gnieźnieńskiego.
Fifer pytana przez PAP o reakcje odbiorców na animacje podkreśliła, że są one bardzo pozytywne.
„Odbiór pierwszego nagrania było bardzo dobry - oprócz sporego zainteresowania mediów, dużej popularności w mediach społecznościowych, film trafił do wszystkich szkół im. Bolesława Chrobrego w naszym kraju. Reakcje były entuzjastyczne, dlatego też pojawiają się kolejne filmy” - mówiła.
Na animacji wykorzystanie nowych technologii w promocji rocznicy się nie kończy. Od kilku tygodni - wszystkich turystów do wzięcia udziału w rocznicy zachęca sam król Bolesław Chrobry.
„Ożywiona za pomocą sztucznej inteligencji rzeźba pierwszego króla z Traktu Królewskiego miała już okazję złożyć życzenia bożonarodzeniowe, noworoczne, zachęcić do kibicowania gnieźnieńskiej drużynie szczypiornistek i oficjalnie zaprosić do udziału w obchodach. Chrobry stał się influencerem, który będzie przez cały rok promował poszczególne wydarzenia i je relacjonował” – zaznaczyła Fifer.
W ramach tegorocznych obchodów 1000-lecia koronacji pierwszych królów Polski w Gnieźnie zaplanowano szereg różnego rodzaju wydarzeń. 26 kwietnia w Gnieźnie ma się odbyć wspólne posiedzenie Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w niedzielę, 27 kwietnia w archikatedrze gnieźnieńskiej odprawiona zostanie koronacyjna msza święta dziękczynna za pierwszą koronację królewską.
19 i 20 lipca odbędzie się także impreza mająca już wieloletnią tradycję w Gnieźnie, czyli „Koronacja królewska”. Przyjeżdżają na nią rekonstruktorzy z całego kraju, którzy pokazują samą uroczystość oraz to, jak wyglądało życie w średniowieczu. W Gnieźnie będzie można wówczas zobaczyć pokazy wojów, demonstracje średniowiecznego rękodzieła oraz popisy konne. Rekonstrukcja będzie miała miejsce na placu św. Wojciecha.
Kolejne wydarzenia zaplanowano w pierwszy i drugi weekend sierpnia, kiedy to w Gnieźnie można będzie zobaczyć specjalne widowisko plenerowe pokazującego dzieje Polski od chrztu do koronacji Bolesława Chrobrego.
We wrześniu odbędzie się z kolei XII Zjazd Gnieźnieński. (PAP)
Anna Jowsa
ajw/ dki/