Rozszerzenie na powiaty możliwości posługiwania się językami mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym jako językami pomocniczymi - zakłada projekt, nad którym we wtorek prace rozpoczęły sejmowe komisje.
Obecnie językami pomocniczymi można się posługiwać jedynie przed organami gminy. Projektowana zmiana umożliwi organom gminy i powiatu używanie dwujęzycznych dokumentów oraz zwracanie się do organizacji mniejszości narodowych i etnicznych z pismami dwujęzycznymi.
Projekt noweli ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym przygotowała grupa posłów. Obejmuje zmiany wynikające z zaleceń m.in. Rady Europy i OBWE. We wtorek prace nad projektem rozpoczęły sejmowej komisje administracji i cyfryzacji oraz mniejszości narodowych i etnicznych.
"Najważniejszym skutkiem społecznym projektowanych zmian będzie pełniejsza ochrona tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, a także zwiększenie szans na ich rozwój. Dzięki zmianom dotyczącym kwestii językowych poprawie powinno ulec używanie przez mniejszości narodowe i etniczne oraz społeczność posługującą się językiem regionalnym swoich języków ojczystych" - podkreślono w uzasadnieniu.
Projekt noweli przewiduje możliwość powołania pełnomocnika do spraw mniejszości narodowych i etnicznych przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę i marszałka województwa.
Projektowana zmiana rozszerza na powiaty możliwości posługiwania się językami mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym, jako językami pomocniczymi. Dzięki temu językiem pomocniczym można się będzie posługiwać nie tylko w urzędach gminy i podległych im jednostkach, ale także w urzędach powiatowych i jednostkach podległych.
Kolejne rozszerzenie polega na umożliwieniu posługiwania się językiem pomocniczym przez obywateli innych państw UE oraz państw członkowskich EFTA. Wprowadzenie tego przepisu wynika z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE. "Wskazują one, że krajowe regulacje prawne w zakresie praw językowych mniejszości nie mogą być wyłączone ze stosowania wobec innych obywateli Unii Europejskiej używających danego języka ze względu na zasadę niedyskryminacji z powodu obywatelstwa" - głosi uzasadnienie.
Projekt wprowadza definicje organizacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz instytucji kulturalnej mającej istotne znaczenie dla kultury mniejszości.
"Wprowadzenie pierwszej z wymienionych definicji okazało się niezbędne z uwagi na wątpliwości co do podmiotów uprawnionych do udziału w konsultacjach dotyczących odwoływania i powoływania członków Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych reprezentujących stronę mniejszościową. Wprowadzenie drugiej definicji jest niezbędne z uwagi na konieczność dookreślenia podmiotów uprawnionych do otrzymywania dotacji" - podkreślono w uzasadnieniu.
Zgodnie z projektem noweli z ustawy usunięto przepisy dotyczące ujawniania informacji o wyznawanej religii. Na tę kwestię zwracał uwagę resort sprawiedliwości.
Art. 53 konstytucji stanowi, iż "organy władzy publicznej nie mogą zobowiązać nikogo do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania, a zakaz ten ma charakter bezwzględny". "W obecnym brzmieniu ustawy dopuszcza możliwość zobligowania osób fizycznych do wyjawienia swoich przekonań religijnych na mocy ustawy, co stanowi naruszenie przywołanego przepisu Konstytucji" - wskazują posłowie.
Projekt wprowadza zapis, zgodnie z którym przyjęcie lub odrzucenie wniosku w sprawie ustalenia nazwy miejscowości i nazw ulic oraz przeprowadzenia konsultacji musi nastąpić w drodze uchwały rady gminy. Dzięki takiemu rozstrzygnięciu w przypadku odrzucenia wniosku o ustalenie dodatkowej nazwy, albo przeprowadzenie konsultacji, od uchwały rady gminy można się będzie odwołać. Obecnie, w przypadku, kiedy wniosek jest odrzucany bez podjęcia uchwały, nie istnieje możliwość odwołania się od decyzji rady gminy.
We wtorek komisje przerwały obrady; nad szczegółami projektu mają pracować na następnym posiedzeniu. (PAP)
gdyj/ par/