Wykonawcy muzyki współczesnej zostaną zaproszeni do przygotowania muzycznych wersji wybranych polskich wierszy w ramach projektu „100 wierszy, 100 piosenek na 100. Niepodległości”, który jest formą uczczenia okrągłej rocznicy odzyskania przez Polskę suwerenności.
Celem projektu – przygotowanego przez Narodowe Centrum Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny i Instytut Adama Mickiewicza – jest popularyzacja kanonu poezji polskiej poprzez stworzenie aranżacji muzycznych stu wybranych polskich wierszy. Selekcji utworów dokonał prof. Krzysztof Rutkowski z Uniwersytetu Warszawskiego. Projekt zaplanowano na trzy lata, jego zakończenie przypadnie na 2018 r. – stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
Wśród wybranych wierszy znalazły się m.in. „Do snu” Jana Kochanowskiego, „Modlitwa” Ignacego Krasickiego, fragmenty „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, „Trzy strofki” Cypriana Norwida, „Hymn do Nirwany” Kazimierza Przerwy-Tetmajera, „Trupy z kawiorem” Bruno Jasieńskiego, „Do losu” Juliana Tuwima, „Zgaśnij księżycu” Andrzeja Bursy, „Wyroki” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, „Dzwony w zimie” Czesława Miłosza, a także poezje współczesne – utwory Jacka Kaczmarskiego, Marcina Świetlickiego, Jarosława Marka Rymkiewicza.
„Zainspirował mnie mój najmłodszy syn, który nie czyta żadnej literatury. Jak każdy 12-latek słucha natomiast muzyki, uczy się na pamięć tekstów. Dla mojego pokolenia Norwid był najpierw tekściarzem Czesława Niemena, dopiero potem poetą. Zacząłem zastanawiać się, czy takiej sztuczki nie da się powtórzyć” – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w warszawskiej siedzibie NInA pomysłodawca projektu Maciej Strzembosz. „Zależało nam na tym, by pieśni były w bardzo różnych odcieniach: od tonu żartobliwego, po jak najbardziej poważny, od radosnego po smutny” – zaznaczył.
Organizatorzy podkreślają, że lista wierszy nie jest zamknięta. Liczą, że zostanie ona poddana pod dyskusję wśród internautów; główny nacisk położony zostanie na piosenki nowe; ważnym elementem projektu będą także wiersze, które już doczekały się swoich muzycznych „przedstawień”, jak m.in. „Bema pamięci żałobny rapsod” Cypriana Norwida czy „Karuzela z madonnami” Mirona Białoszewskiego.
„To dla nas wielka frajda. Chcemy, żeby prace rozpoczęły się jak najszybciej. 11 listopada 2018 r. chciałbym zaprezentować kompletny projekt – nagranie 100 piosenek i 100 teledysków” – zapowiedział Krzysztof Dudek, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
Jak podkreślił Paweł Potoroczyn, dyrektor IAM, „najlepsze lata polskiej muzyki rozrywkowej to lata, w których muzycy sięgali do wielkiej polskiej poezji”. „Tak rozumiem tę inicjatywę – to próba ożywienia tradycji transmitowania wielkiej poezji poprzez muzyką popularną. To się fantastycznie sprawdzało w latach 60. i 70” – dodał.
Do udziału w projekcie zaproszeni zostaną młodzi muzycy, reprezentujący wszystkie nurty muzyki współczesnej. Przygotowane zostaną także teledyski oraz tłumaczenia wybranych wierszy na angielski, francuski, niemiecki czy hiszpański. Słuchacze, widzowie czy blogerzy zaproszeni zostaną do prezentowania swoich wersji piosenek na portalu, który pojawi się na serwerach NInA oraz na portalu Culture.pl (PAP)
pj/ gma/