Obraz autorstwa Adama Chmielewskiego zwyciężył w rozstrzygniętym w sobotę w Elblągu konkursie na portret twórcy Kanału Elbląskiego, Georga Steenkego. Do dzisiaj nie zachował się w Polsce żaden wizerunek ani opis wyglądu XIX-wiecznego pruskiego inżyniera.
Artyści musieli wymyślić, jak wyglądał Steenke i odwołując się do wyobraźni, stworzyć jego portret w technice i stylistyce XIX-wiecznego europejskiego malarstwa realistycznego. Wyniki konkursu ogłoszono w sobotę podczas gali 777-lecia Elbląga. Zwycięski obraz zawiśnie w Izbie Historii Kanału Elbląskiego, powstającej przy pochylni Buczyniec.
Komisja pod przewodnictwem prof. Andrzeja Sadowskiego z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi uznała za najlepszą pracę 28-letniego malarza z Ostródy Adama Chmielewskiego. Jak powiedział PAP organizator konkursu Sławomir Dylewski ze Stowarzyszenia Miłośników Kanału Elbląskiego "Navicula", zdecydowały o tym nie tylko wartości artystyczne, ale i sposób ujęcia w kontekście historycznym.
"Obraz przedstawia człowieka trzymającego w dłoni rulon dokumentów, stojącego na tle placu budowy pochylni. W tle widać jakieś świerczki, które czekają na wycinkę i budowane koło zwrotne pochylni na stanowisku dolnym" - powiedział Dylewski.
Georg Jacob Steenke urodził się 30 czerwca w 1801 roku w Królewcu w rodzinie o marynarskich tradycjach. Ukończył Akademię Budownictwa w Berlinie. Pierwszym jego osiągnięciem inżynierskim była budowa Kanału Sekenburgskiego na rzece Niemen w 1835 roku.
Potem podjął pracę w Elblągu, gdzie zlecono mu zaprojektowanie systemu, który pozwoli na utrzymanie stałej żeglugi towarowej i osobowej pomiędzy jeziorami Pojezierza Iławskiego a Bałtykiem. Projekt był nowatorski, dzięki zastosowaniu pochylni z tzw. suchym grzbietem. Statki, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, poruszanych napędem wodnym.
Steenke po przejściu na emeryturę mieszkał w majątku Czulpa k. Małdyt. Zmarł 22 kwietnia 1884 roku w Elblągu.
Zbudowany w latach 1845-75 Kanał Elbląski - początkowo nazywany Oberlandzkim - jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki. Z odgałęzieniami ma ponad 150 km długości i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 roku prezydent Bronisław Komorowski umieścił go na liście Pomników Historii. Samorządy 11 gmin położonych nad kanałem rozpoczęły w tym roku starania o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.(PAP)
mbo/ je/