Odnowiony, unikatowy powojenny samolot LWD Zuch 2 prezentuje od czwartku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Obiekt znajduje się w hangarze głównym, a w przyszłości będzie w gmachu głównym otwierał wystawę poświęconą historii polskiego lotnictwa powojennego.
LWD Zucha 2 zaprojektował inżynier Tadeusz Sołtyk pod koniec lat 40. XX w. Samolot został złożony z części innych maszyn lotniczych, np. napędzany był poniemieckim silnikiem gwiazdowym Siemens Bramo Sh 14. Utrzymany w konwencji projektowej końca lat 30 i lat 40 XX w., służył jako maszyna treningowo-akrobacyjna.
Jak mówił w czwartek Krzysztof Mroczkowski z Muzeum Lotnictwa Polskiego, prezentowany w placówce obiekt ma wyjątkową wartość historyczną, konstrukcyjną. Samolot pokazuje, że w trudnych latach powojennych Polacy byli w stanie projektować tego typu maszyny.
„To jest konstrukcja lat powojennych, które kojarzą się nam z żołnierzami wyklętymi, oporem wobec władz. Ale pamiętajmy też o takich osobach jak Tadeusz Sołtyk, który (…) pracował w zakładach lotniczych i w tej całej siermiędze zabrał się za budowę polskiego lotnictwa” – powiedział przedstawiciel muzeum i wyjaśnił, że w PRL Sołtyk mógł trafić za to do więzienia.
LWD Zucha 2 zaprojektował inżynier Tadeusz Sołtyk pod koniec lat 40. XX w. Samolot został złożony z części innych maszyn lotniczych, np. napędzany był poniemieckim silnikiem gwiazdowym Siemens Bramo Sh 14. Utrzymany w konwencji projektowej końca lat 30 i lat 40 XX w., służył jako maszyna treningowo-akrobacyjna.
„W latach 1949, 50, 51 to były zabawy pachnące więzieniem" – mówił Mroczkowski i dodał, że Sołtyk sam wspominał, jak pytano go: „Towarzyszu, po co wy te samoloty chcecie budować?”. A on chciał, aby ojczyzna miała własne lotnictwo. „To co? Sugerujecie, że żołnierze radzieccy, którzy dostarczają samoloty, robią je gorsze?” – pytano Sołtyka.
Silnik Zucha 2 osiągał moc ok. 116 KM. Samolot wyprodukowano w pięciu egzemplarzach w 1950 r. w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi. Były używane w aeroklubach. Prezentowany obecnie w muzeum Zuch 2 służył w aeroklubach do 1963 r. W 1964 r., po remoncie w Zakładach Naprawczych w Krośnie, trafił na wystawę 20-lecia PRL na lotnisku Kraków-Rakowice-Czyżyny, gdzie początkowo był eksponatem powstającego Muzeum Lotnictwa. Potem na kilkadziesiąt lat trafił do magazynów.
W tym roku, dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, został kompleksowo odrestaurowany. Samolot w Krakowie jest jedyną tego typu maszyną, jaką obecnie można publicznie oglądać.
W najbliższych latach Muzeum chciałoby odnowić drugi egzemplarz Zucha – z silnikiem rzędowym – i prezentować go zwiedzającym.
Przed Zuchem 2 Sołtyk w 1948 r. opracował samolot szkolno-akrobacyjny Zuch 1, będący rozwinięciem samolotu LWD Junak, napędzany czechosłowackim silnikiem rzędowym Walter Minor 6-III o mocy 160 KM. Prototyp został oblatany 1 września 1948 r. Pomimo dobrych charakterystyk lotnych nie wszedł do produkcji seryjnej, ponieważ Polsce nie udzielono licencji na produkcję tych silników.(PAP)
bko/ mhr/