Zabytkowe mercedesy, alfy romeo czy rajdowe fiaty 125p to tylko niektóre spośród 300 wyjątkowych samochodów, które w sobotę i niedzielę oglądać będzie można na IV ogólnopolskich targach zabytkowej motoryzacji "Auto Nostalgia".
Organizatorzy zapraszają zwiedzających w weekend do Centrum Targowego MT Polska przy ulicy Marsa 56c w Warszawie.
"Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznych targów jest premiera dwóch replik legendarnego polskiego samochodu CWS, który powstał w końcu lat 20. ubiegłego wieku. Wyprodukowano kilkaset sztuk, żadna nie przetrwała do dzisiaj. CWS-em jeździł prezydent Mościcki, marszałek Piłsudski - to był nasz rządowy samochód. Porównywalny w ówczesnych czasach właściwie tylko z Rolls-Roycem" - powiedział PAP organizator "Auto Nostalgii" Mirosław Bugajski.
Samochód został opracowany przez wybitnego polskiego inżyniera Tadeusza Tańskiego. Cechą szczególna CWS-a była jego konstrukcja - prawie cały samochód można było rozkręcić za pomocą jednego klucza. "Chyba tylko do świec był inny klucz" - powiedział Bugajski.
Na odwiedzających targi czekać też będzie silna reprezentacja polskich pojazdów z czasów PRL. Nie zabraknie fiatów 125p ze wszystkich lat produkcji. Będą specjalne, rajdowe wersje, które biorą udział w historycznym wydaniu rajdu Monte Carlo. Rajdowe "duże fiaty" wyposażone we włoskie silniki dohc z dwoma wałkami rozrządu w głowicy mogą dysponować mocą maksymalną przekraczającą 130 koni mechanicznych, co w zależności od zastosowanego mostu, pozwala na rozpędzenie ich nawet do 190 km/h.
"Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznych targów jest premiera dwóch replik legendarnego polskiego samochodu CWS, który powstał w końcu lat 20. ubiegłego wieku. Wyprodukowano kilkaset sztuk, żadna nie przetrwała do dzisiaj. CWS-em jeździł prezydent Mościcki, marszałek Piłsudski - to był nasz rządowy samochód. Porównywalny w ówczesnych czasach właściwie tylko z Rolls-Roycem" - powiedział PAP organizator "Auto Nostalgii" Mirosław Bugajski.
Bugajski zapowiada, że Stowarzyszenie FSO Autoklub pokaże sześć z siedmiu wyprodukowanych polonezów analog wyposażonych w napęd na cztery koła oraz jedyny prototyp motocykla FSO o nazwie Maraton. "Ostatni raz ten motocykl był pokazany w 1995 roku na targach w Poznaniu" - powiedział Bugajski.
Miłośnicy motoryzacji z Niemiec, Francji czy Włoch również nie będą mogli narzekać na brak wyjątkowych egzemplarzy. "Na stoisku Mercedesa będzie można zobaczyć najnowszy, niedostępny jeszcze w sprzedaży model klasy S w wersji coupe, na tle kilku poprzednich generacji" - powiedział Bugajski. Podobną wystawę przygotowało Porsche, które pokaże wszystkie generacje modelu 911 w wersji targa.
Na stoisku klubu miłośników włoskiej motoryzacji Forza Italia na zwiedzających czekać będą zarówno cywilne, jak i przygotowane do sportu pojazdy z Włoch. "Zaprezentujemy m.in. trzy egzemplarze Alfy Romeo Giulia GT, pierwsza w wersji seryjnej GT Junior, druga wyścigowa GTAm - zbudowana do wyścigów długodystansowych, trzecia rajdowa, która aktywnie uczestniczy w imprezach w Polsce i za granicą, ostatnio w Pradze" - powiedział PAP Jakub Strzemżalski z klubu Forza Italia.
Jak dodał, na ich gości czekać będą również dwa egzemplarze "legendarnego i uroczego" fiata 500. Ten mały i prosty samochód po II wojnie światowej zmotoryzował Włochy.
"Auto Nostalgia" to nostalgiczna podróż w przeszłość. Przychodzą do nas ojcowie z synami, dziadkowie z wnuczkami, by pokazać im swoje samochody marzeń z czasów ich młodości" - podsumował ideę targów Bugajski. (PAP)
kos/ bos/ jra/