„Historia sportu w II RP jest soczewką, w której możemy zobaczyć dzieje odrodzonej Polski. Jest to widoczne w wydanej przez IPN grze” - powiedział dr Andrzej Zawistowski, dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN. 20 października odbyła się w Muzeum Sportu i Turystyki premiera gry „ZnajZnak - Sport”.
„Gra +ZnajZnak - Sport+ to historia polskiego sportu w formie gry. Koncentruje się na latach 1918-1945. Bohaterami gry są polscy sportowcy i najważniejsze klub sportowe. Gra ma charakter edukacyjny i nie jest potrzebna żadna wiedza, by w nią zagrać. Założenie jest takie, że wiedzę ma się zdobywać już w trakcie samej rozgrywki” - powiedział Karol Madaj, projektant gry.
Gra składa się z kilkudziesięciu kart, na których przedstawione są symbole polskich klubów sportowych oraz sylwetki znanych w dwudziestoleciu międzywojennym sportowców. Każda para kart ma jeden wspólny znak. W grze chodzi o to, by jak najszybciej go znaleźć i prawidłowo nazwać. Gra przeznaczona jest dla 2 - 8 osób powyżej 10 roku życia. Sama rozgrywka jest szybka i zajmuje około 10 minut.
Do gry dołączona jest broszura z artykułem „ZnajZnak – Sport: Historia sportu polskiego 1918-1945”, którego autorem jest dr hab. Artur Pasko. W założeniu wydawcy, jego celem jest dostarczenie skrótowej, ale rzetelnej wiedzy na temat dziejów rodzimego sportu wszystkim tym, w których gra rozbudzi chęć bliższego poznania tego obszaru polskiej historii.
Karol Madaj: Polska historia jest pełna ludzi, o których dziś nie pamiętamy dlatego, że byli wybitnymi sportowcami, ale z tego względu, iż dokonali bohaterskich czynów lub zasłużyli się w inny sposób podczas II wojny światowej.
„ZnajZnak - Sport” to już 12 gra wydana przez IPN i kolejna z serii „ZnajZnak”. Jak powiedział PAP dr Andrzej Zawistowski, dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN, instytucja stara się wyszukiwać takie tematy historyczne gier, które są w małym stopniu obecne w świadomości społecznej. „Uznaliśmy, że brakuje wiedzy i pamięci o sportowcach dwudziestolecia międzywojennego” - dodał dr Zawistowski.
Wśród kilkudziesięciu postaci sportowców, z którymi można się spotkać w grze, są m.in. mistrz olimpijski w biegu na 10000 metrów z Olimpiady w Los Angeles w 1932 roku Janusz Kusociński oraz narciarka Helena Marusarzówna. Kusociński został rozstrzelany przez Niemców w czerwcu 1940 roku w Palmirach w ramach akcji AB, mającej na celu likwidację polskiej inteligencji, a Marusarzówna była podczas II wojny światowej kurierką, która przeprowadzała ludzi szlakami górskimi oraz przenosiła pocztę. Schwytana, została rozstrzelana przez Niemców w 1941 roku.
„Okazuje się, że polska historia jest pełna ludzi, o których dziś nie pamiętamy dlatego, że byli wybitnymi sportowcami, ale z tego względu, iż dokonali bohaterskich czynów lub zasłużyli się w inny sposób podczas II wojny światowej. Można tu wskazać m.in. na Tadeusza Komorowskiego, który brał udział w jednej z olimpiad jako jeździec, a w czasie wojny był dowódcą AK, albo na Henryka Dobrzańskiego +Hubala+, partyzanta i również olimpijczyka. W grze prezentujemy te postacie przede wszystkim jako sportowców, nie zapominając jednak o ich dalszych losach” - powiedział Madaj.
IPN wydaje gry planszowe od 2009 roku. Niektóre z nich, takie jak „Kolejka”, okazały się hitami, które sprzedawano się w ponad 100 tys. egzemplarzy i doczekały się również uznania graczy spoza Polski. W prace nad każdą grą zaangażowani są zawsze historycy. „Nie sposób zaprojektować dobrej gry historycznej bez dobrej podstawy merytorycznej” - mówi Madaj.
Dr Zawistowski powiedział PAP, że aktualnie trwają prace nad kolejnymi tytułami: „W tym tygodniu – dokładnie w środę 21 października - ukaże się gra regionalna +Toruńskie ścieżki pamięci. Wiek XX+. W przyszłym roku powinna ukazać się kolejna gra z cyklu +ZnajZnak+, tym razem poświęcona historii Polski i Węgier. Warto wydawać te gry, bo z naszego doświadczenia wynika, że są one doskonałym narzędziem poszerzania wiedzy o historii naszego kraju”.
Patronem medialnym gry jest portal historyczny dzieje.pl
Robert Jurszo
jur/ ls/