Turnieje wiedzy o Polsce, ilustrowanie hymnu, zabawa w Sejm, spotkania z ministrami i doradcami prezydenta Bronisława Komorowskiego - to przykłady zajęć dla uczniów w ramach projektu "Nowoczesny Patriotyzm", którego podsumowanie odbyło się w Pałacu Prezydenckim.
"Patriotyzm to radość z tego, że mamy wolność" - powiedział szef Kancelarii Prezydenta Jacek Michałowski, który we wtorek spotkał się z uczniami podczas gali podsumowującej projekt. Przypomniał, że już w 2014 r. powodem do radości będzie 25-lecie częściowo wolnych wyborów parlamentarnych. "W przyszłym roku będziemy obchodzić 25-lecie wolności. To radość, że od 25 lat w naszym państwie mamy demokrację, wolność słowa, wolność przekonań i wolność religii" - mówił Michałowski.
"Pamiętajmy o przeszłości, ale myślmy o przyszłości" - przekonywał uczniów prezydencki minister i podkreślał, że kultywowanie tradycji, obchodzenie rocznic i oddawanie czci bohaterom narodowym powinno odbywać się w radosny, a nie smutny sposób. Zachęcał ich także do obywatelskiej aktywności mówiąc, że patriotyzm oznacza angażowanie się w sprawy publiczne i włączanie się w procesy podejmowania decyzji w miejscach swojego zamieszkania.
"Patriotyzm to radość z tego, że mamy wolność" - powiedział szef Kancelarii Prezydenta Jacek Michałowski, który we wtorek spotkał się z uczniami podczas gali podsumowującej projekt. Przypomniał, że już w 2014 r. powodem do radości będzie 25-lecie częściowo wolnych wyborów parlamentarnych.
Minister podkreślił też, że jedną z pięciu najważniejszych myśli prezydentury Bronisława Komorowskiego jest to, aby patriotyzm był czymś co łączy, a nie dzieli, żeby był czymś, co buduje porozumienie między Polakami.
Projekt "Nowoczesny Patriotyzm", którego pierwsza edycja odbyła się w drugiej połowie ub.r., miała na celu popularyzowanie idei patriotyzmu wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Uczestniczyli oni w warsztatach edukacyjnych, podczas których rozmawiali o miłości do Polski, symbolach narodowych i zaangażowaniu w sprawy kraju. Projekt realizowała Fundacja Rozwoju Wolontariatu wspólnie z Kancelarią Prezydenta i pod honorowym patronatem prezydenta Bronisława Komorowskiego w ramach programu "Projektor - wolontariat studencki" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Realizacja projektu - jak zwrócił uwagę prezes Fundacji Rozwoju Wolontariatu Zdzisław Hofman - przebiegała w atmosferze zabawy, podczas której ponad 170 uczniów szkół z miejscowości liczących do 20 tys. mieszkańców pod okiem studentów wolontariuszy tworzyli komiksy, filmy, prezentacje multimedialne o tematyce patriotycznej. Uczniowie organizowali też turnieje wiedzy o Polsce, sporządzali mapy myśli o tym, jak ulepszyć swoją miejscowość lub o tym, co można zrobić, by być lepszym patriotą. Bawili się w Sejm ucząc się tego, jak się tworzy prawo, rysowali portrety "prawdziwego patrioty" lub ilustrowali kolejne zwrotki hymnu Polski.
Pojęcia takie jak "patriota", "patriotyzm" stały się uczniom bliższe, lepiej zrozumiałe i mniej patetyczne - podsumował Hofman. "Młody człowiek powiedział podczas jednego z naszych spotkań, że zrozumiał wreszcie, że patriota nie musi być smutny, że patriota nie musi ginąć, walczyć, ale może być radosny" - mówił.
Ważnym elementem projektu był aktywny udział ministrów i doradców prezydenta Polski. O byciu nowoczesnym patriotą z uczniami w Sobieszczanach (Lubelskie) rozmawiał prof. Tomasz Nałęcz, a z uczniami w Księżomierzu (również Lubelskie) Henryk Wujec. Szef prezydenckiej kancelarii Jacek Michałowski spotkał się z uczniami w Stegnie (Pomorskie), gdzie wspólnie z uczniami m.in. tańczył poloneza. Ponadto z dziećmi i młodzieżą rozmawiali m.in. Irena Wóycicka, Maciej Klimczak i Jan Lityński.
W raporcie podsumowującym projekt Fundacja Rozwoju Wolontariatu zapewnia, że dzięki inicjatywie "Nowoczesny Patriotyzm" "słowo patriota, które do tej pory kojarzyło się dzieciom z wojnami i smutkiem, kojarzy się raczej z narysowanym przez nich samych uśmiechniętym chłopcem, który jest dumny z tego iż jest Polakiem". Fundacja zaznacza też, że uczniowie usystematyzowali swoją wiedzę związaną z patriotyzmem, a zainteresowanie ich lokalnym patriotyzmem obudziło w nich chęć do działania. (PAP)
nno/ ls/ jbr/