„W sypialni”, debiut fabularny Tomasza Wasilewskiego, został nagrodzony przez jury festiwalu filmu polskiego we Francji Kinopolska, pierwszy etap wydarzenia zakończył się w niedzielę w Paryżu. Publiczność przyznała nagrodę „Dniu kobiet” Marii Sadowskiej.
W szranki konkursowe 5. edycji Festiwalu Kinopolska, którego pierwszy etap odbywał się w paryskim kinie Balzak od 21 do 25 listopada, stanęło siedem polskich filmów z lat 2010-2012. W tegorocznej edycji tematyką festiwalu było miejsce i wizerunek kobiety. Do oficjalnej selekcji trafiły filmy dokumentalne: „I Want (No) Reality” (2012) Any Brzezińskiej, „Gdzie jest Sonia” (2012) Radki Franczak, „Themerson & Themerson” (2010) Wiktorii Szymańskiej, jak i fabularne: „W sypialni” (2012) Tomasza Wasilewskiego, „Dzień kobiet” (2011) Marii Sadowskiej, „Róża” Wojciecha Smarzowskiego (2012) i „Być jak Kazimierz Deyna” (2012) Anny Wieczur Bluszcz.
Złożone z ludzi kina i kultury jury podkreśliło, że tak eklektyczny wybór filmów nie sprzyjał łatwej decyzji, ale jego zaletą była swoista "panorama" przez aktualną twórczość filmową w Polsce. Tegorocznej selekcji dokonała Marzena Moskal z Instytutu Polskiego w Paryżu z pomocą dziennikarki filmowej Grażyny Araty ze stowarzyszenia Lumieres of Europa.
Festiwal Kinopolska od pięciu lat organizowany przez Instytut Polski w Paryżu jest rzadką okazją do pokazania we Francji przeglądu aktualnej polskiej kinematografii i klasyków w selekcji pozakonkursowej.
„+W sypialni+ urzekł nas nietypową narracją, a także oddaniem centralnej pozycji aktorce, Katarzynie Herman, zarówno poprzez reżyserię, jak i montaż” – zaznaczyła członkini jury, krytyczka filmowa Anne-Marie Guerin, która wypowiadała się w imieniu jury, pod nieobecność przewodniczącej Agnieszki Holland. Polska reżyserka, której film „Kopia mistrza” (2006) otworzył festiwal w środę, musiała opuścić Paryż ze względu na zobowiązania zawodowe. W ostatnich obradach uczestniczyła przez skype’a.
„Przyznajemy nagrodę Wasilewskiemu, bo ten film jest obietnicą rozwoju nowego sposobu filmowania w polskim kinie” – podkreśliła Guerin.
„W sypialni” to historia Edyty (Herman), która umawia się z mężczyznami przez internet, a potem ich usypia, by móc spędzić noc w ich mieszkaniach. Sytuacja zmienia się, kiedy poznaje młodszego od siebie Patryka (Tomasz Tyndyk).
Inny członek jury, krytyk literacki Jean-Pierre Salgas zauważył, że zaletą filmu Wasilewskiego jest jego otwarta problematyka „+W sypialni+ jest jedynym obrazem tej selekcji, który nie wpisuje się w polską problematykę narodową. Mógłby być filmem niemieckim czy francuskim, to rzadkość w polskim filmie i generalnie w polskiej sztuce” – podkreślił Salgas, który specjalizuje się m.in. w twórczości Witolda Gombrowicza.
W jury znaleźli się ponadto: dyrektorka Festiwalu Paris Cinema Aude Hesbert i dziennikarka filmowa Elise Domenach.
Filmem, który najbardziej spodobał się publiczności został natomiast „Dzień kobiet”, debiut fabularny Marii Sadowskiej. Obraz, podobnie, jak w „Sypialni”, w centrum akcji stawia kobietę. Halina (Katarzyna Kwiatkowska), skromna kasjerka w sieci handlowej Motylek marzy o zapewnieniu lepszego życia sobie i swojej 13-letniej córeczce Misi. Wkrótce nadarza się okazja i Halina zostaje kierownikiem sklepu. Szybko przekonuje się jednak, że ceną za lepsze zarobki i poprawę standardu życia jest nieuczciwość, wykorzystywanie pracowników, oszustwa.
Festiwal Kinopolska od pięciu lat organizowany przez Instytut Polski w Paryżu jest rzadką okazją do pokazania we Francji przeglądu aktualnej polskiej kinematografii i klasyków w selekcji pozakonkursowej. Dzięki imprezie, która rozpoczyna się w Paryżu, aby przez następny rok podróżować po najważniejszych miastach Francji, polscy młodzi twórcy mają szansę na kontakt z tutejszymi dystrybutorami.
„Mamy wrażenie, że festiwal wpisał się w świadomość ludzi kina. Od pewnego czasu przychodzą na nasze projekcje dystrybutorzy i to się przekłada na konkretne efekty. Dystrybutor francuski zobaczył u nas +Sztuczki+ Jakimowskiego, podobnie stało się z +Rewersem+ Lankosza” – powiedziała PAP Klaudia Podsiadło, dyrektorka Instytutu Polskiego w Paryżu.
Z Paryża Ewa Wohn (PAP)
ewo/ mlu/ mag/