Projekcja ekranizacji prozy Witkacego, zajęcia plastyczne według regulaminu jego Firmy Portretowej znajdą się w programie „Sztukobrania… Witkiewiczów podwójnego rozdania”, które odbędzie się w sobotę w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli.
„Sztukobranie” będzie towarzyszyć wystawie „Firma: Witkiewicz i Syn”, którą od początku grudnia można oglądać w stalowowolskim muzeum. Wystawa prezentuje twórczość plastyczną tych dwóch indywidualności sztuki polskiej: malarza, ilustratora, krytyka sztuki, twórcy stylu zakopiańskiego Stanisława Witkiewicza i jego syna, Stanisława Ignacego, zwanego Witkacym, który oprócz awangardowego malarstwa tworzył dramaty i powieści, a także zajmował się filozofią, fotografiką, teorią i krytyką sztuki.
Ekspozycja potrwa do 22 stycznia 2012 roku.
Jak podkreśliła dyr. placówki Lucyna Mizera, wystawa twórczości ojca i syna Witkiewiczów rozpoczęła się cicho, bez uroczystego otwarcia, natomiast jej zakończenie obfitować będzie w atrakcje.
Sobotnie „Sztukobranie” poprzedzi w piątek pierwszy w stalowowolskim muzeum finisaż wystawy „Firma: Witkiewicz i Syn”, w czasie którego wystawiony zostanie monodram „Firma portretowa” wg Witkacego. Sztuka ta, w wykonaniu Sylwii Gawury i w reżyserii Pawła Sroki, działających na co dzień w jarosławskiej Grupie Teatralnej „Plaster”, została wyróżniona na VII Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie w 2011 roku.
Program „Sztukobrania” w muzeum zainauguruje projekcja filmu „Pożegnanie jesieni”, w reżyserii Mariusza Trelińskiego i z muzyką Michała Urbaniaka. Jest to ekranowa adaptacja prozy Witkacego.
W programie imprezy znajdzie się także akcja plastyczna: Gębozbiory, w czasie której odbędą się zajęcia z portretowania według regulaminu Firmy Portretowej Witkacego. Natomiast dzieci i młodzież wykonają wspólnie z rodzicami portretowe, wielkoformatowe szablony fotograficzne do robienia fantazyjnych fotografii.
Atrakcją „Sztukobrania” będą Opowieści Witkiewiczowskie: o malarstwie ojca i syna opowiadać będzie kurator wystawy „Firma: Witkiewicz i Syn”, historyk sztuki, związana z krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Anna Król. Natomiast zakopiańskimi śladami Witkiewiczów poprowadzi uczestników Jan Karpiel-Bułecka, zakopiański muzyk, bajarz i architekt, znawca góralskiej tradycji, który za zakończenie „Sztukobrania” wystąpi wraz ze swoją kapelą.
„Sztukobranie” to cykliczne imprezy, nawiązujące tematyką do aktualnych wystaw w muzeum. Odbywają się wówczas prezentacje filmowe, wykłady, wystawy, warsztaty plastyczne, koncerty.
Stanisław Witkiewicz (ojciec) pisał eseje, reportaże i listy, które inspirowały, zmuszały do myślenia, wywoływały dyskusje. Od roku 1895 zamieszkał na stałe w Zakopanem, prowadząc dom otwarty, gdzie bywała arystokracja, pisarze, muzycy, malarze, uczeni, lekarze, politycy, sportowcy taternicy i górale. Był twórcą stylu zakopiańskiego, który obejmować miał wszystkie gatunki sztuki. Według projektu Witkiewicza wzniesiono w tym stylu zakopiańskie wille: Koliba, Pepita, Pod Jedlami i Oksza.
Stanisław Ignacy Witkiewicz Witkacy w okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał w Zakopanem, uczestnicząc w życiu artystycznym. Znany był z nieskończonej liczby dowcipów i absurdalnych akcji, uczestniczył w kontrolowanych seansach narkotycznych. Ogłosił esej „Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia”, w którym przedstawił własną teorię Czystej Formy.
We wczesnym okresie malował pejzaże, martwe natury i portrety w duchu młodopolskim. Następnie w fantastyczno-groteskowych obrazach doszedł do abstrakcyjnego ekspresjonizmu. W roku 1925 wycofał się z twórczości malarskiej, z koncepcji Czystej Formy, i założył zarobkową, jednoosobową „Firmę Portretową Stanisława Ignacego Witkiewicza”.
Agnieszka Pipała (PAP)
api/ abe/