Rozważania o przeszłości, przemijaniu i losie to główne motywy "Lady Sarashiny" Petera Eoetvoesa, której premiera odbędzie się 7 kwietnia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Spektakl wyreżyserował Ushio Amagatsu, dyrygować będzie Christian Schumann.
"Fascynacja naszego teatru operą dwudziestowieczną, a zwłaszcza tą sferą, w której muzyka i literatura przenikają się nawzajem, sprawia że dosyć oczywiste stało się, iż chcieliśmy wystawić takie dzieło jak +Lady Sarashina+. Uważamy tę produkcję za przedsięwzięcie wybitne, które chcieliśmy pokazać publiczności warszawskiej. Głęboko wierzę, że będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu" - powiedział na środowej konferencji prasowej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej dyrektor naczelny placówki Waldemar Dąbrowski.
Opera w dziewięciu aktach powstała na podstawie fragmentów dziennika anonimowej autorki, Lady Sarashiny "Gdy przekraczałam most snów". Podsumowując pół wieku życia, autorka snuje rozważania na temat przeszłości, istoty przemijania, samotności i roli przypadku w ludzkim życiu.
"Peter Eoetvoes jest kompozytorem, który wiele pracy wkłada w to, by wyjść naprzeciw słuchaczowi. Biorąc go za rękę, przeprowadza przez odległe kraje, odległe tradycje muzyczne. Pozwala mu skosztować wrażeń estetycznych właściwych historii danego kraju" - powiedział dyrygent Christian Schumann."Fascynacja naszego Teatru operą dwudziestowieczną, a zwłaszcza tą sferą, w której muzyka i literatura przenikają się nawzajem, sprawia, że dosyć oczywiste stało się, że chcieliśmy wystawić takie dzieło jak +Lady Sarashina+. Uważamy tę produkcję za przedsięwzięcie wybitne, które chcieliśmy pokazać publiczności warszawskiej. Głęboko wierzę, że będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu" - powiedział na środowej konferencji prasowej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej dyrektor naczelny placówki Waldemar Dąbrowski.
Opera w dziewięciu aktach powstała na podstawie fragmentów dziennika anonimowej autorki, Lady Sarashiny "Gdy przekraczałam most snów". Podsumowując pół wieku życia, autorka snuje rozważania na temat przeszłości, istoty przemijania, samotności i roli przypadku w ludzkim życiu.
Opera w dziewięciu aktach powstała na podstawie fragmentów dziennika anonimowej autorki, Lady Sarashiny "Gdy przekraczałam most snów". Podsumowując pół wieku życia, autorka snuje rozważania na temat przeszłości, istoty przemijania, samotności i roli przypadku w ludzkim życiu.
"Peter Eoetvoes jest kompozytorem, który wiele pracy wkłada w to, by wyjść naprzeciw słuchaczowi. Biorąc go za rękę, przeprowadza przez odległe kraje, odległe tradycje muzyczne. Pozwala mu skosztować wrażeń estetycznych właściwych historii danego kraju" - powiedział dyrygent Christian Schumann.
Peter Eoetvoes (ur. 1944) to węgierski kompozytor i dyrygent, w przeszłości współpracujący m.in. z ensemble Karlheinza Stockhausena, a także prowadzący Ensemble Intercontemporain - orkiestry paryskiego IRCAM (Centrum Badawczo-Koordynacyjne Akustyki i Muzyki). Jest autorem adaptacji operowej sztuki "Anioły w Ameryce" Tony'ego Kushnera. W 1985 r. został mianowany pierwszym gościnnym dyrygentem Orkiestry Symfonicznej BBC w Londynie. W 1991 r. z myślą o młodych kompozytorach i dyrygentach założył International Eoetvoes Institute and Foundation.
W 1998 r. pokierował prawykonaniem "Trzech sióstr" w reżyserii Ushia Amagatsu na scenie Opery Lyońskiej. Spektakl otrzymał m.in. Grand Prix krytyki francuskiej i nagrodę Victoire de la Musique. W 2008 r. kierował prawykonaniem "Lady Sarashiny" w Lyonie. Jest laureatem m.in. nagród: im. Beli Bartoka, im. Lajosa Kossutha, Christopha i Stephana Kaske oraz Nagrody Muzycznej Królewskiego Towarzystwa Filharmonicznego w Londynie.
Ushgio Amagatsu (ur. 1949) to japoński choreograf i reżyser. Jest twórcą zespołu tańca butoh pod nazwą Sankai Juku, założnego w 1975 r. W 1997 r. przygotował w Tokio spektakl "Zamek Sinobrodego" Bartoka, którym dyrygował Eoetvoes. Artysta jest laureatem m.in. nagrody za całokształt twórczości, przyznanej przez japoński ministra edukacji. Za spektakl "Hibiki" uhonorowano go nagrodą im. Lawrence'a Olivieraza najlepsze nowatorskie przedstawienie taneczne.
Christian Schumann (ur. 1983) ukończył dyrygenturę, fortepian i teorię muzyki na Uniwersytecie Muzycznym we Freiburgu. W 2006 r. we Frankfurcie nad Menem miała miejsce premiera jego opery kameralnej "Todesmonolog". Pracował jako asystent takich dyrygentów jak Christoph von Dohnanyi, Gustavo Dudamel, David Stern i Frank Strobel. W 2009 r. zadebiutował jako dyrygent podczas Warszawskiej Jesieni. W latach 2007-2009 związany był ze szwajcarskim zespołem w St. Gallen, gdzie wystawiał m.in. "Święto wiosny" Strawińskiego. Koncertował z takimi orkiestrami jak Beethoven Orchester Bonn, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina i Philharmonia Orchestra w Londynie.
Spektakl zostanie wystawiony w ramach cyklu "Terytoria", poświęconego różnorodnemu językowi opery. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej, równolegle z debiutami polskich kompozytorów; klasyka muzycznej awangardy, jak również dzieła nieznane szerokiej publiczności.
W "Lady Sarashinie" występują: Anu Komsi, Ilse Eerens, Salome Kammer, Peter Bording. Libretto napisał Mari Mezei na podstawie dziennika Lady Sarashiny "Gdy przekraczałam most snów". (PAP)
pj/ hes/
Peter Eoetvoes (ur. 1944) to węgierski kompozytor i dyrygent, w przeszłości współpracujący m.in. z ensemble Karlheinza Stockhausena, a także prowadzący Ensemble Intercontemporain - orkiestry paryskiego IRCAM (Centrum Badawczo-Koordynacyjne Akustyki i Muzyki). Jest autorem adaptacji operowej sztuki "Anioły w Ameryce" Tony'ego Kushnera. W 1985 r. został mianowany pierwszym gościnnym dyrygentem Orkiestry Symfonicznej BBC w Londynie. W 1991 r. z myślą o młodych kompozytorach i dyrygentach założył International Eoetvoes Institute and Foundation.
W 1998 r. pokierował prawykonaniem "Trzech sióstr" w reżyserii Ushia Amagatsu na scenie Opery Lyońskiej. Spektakl otrzymał m.in. Grand Prix krytyki francuskiej i nagrodę Victoire de la Musique. W 2008 r. kierował prawykonaniem "Lady Sarashiny" w Lyonie. Jest laureatem m.in. nagród: im. Beli Bartoka, im. Lajosa Kossutha, Christopha i Stephana Kaske oraz Nagrody Muzycznej Królewskiego Towarzystwa Filharmonicznego w Londynie.
Ushgio Amagatsu (ur. 1949) to japoński choreograf i reżyser. Jest twórcą zespołu tańca butoh pod nazwą Sankai Juku, założnego w 1975 r. W 1997 r. przygotował w Tokio spektakl "Zamek Sinobrodego" Bartoka, którym dyrygował Eoetvoes. Artysta jest laureatem m.in. nagrody za całokształt twórczości, przyznanej przez japoński ministra edukacji. Za spektakl "Hibiki" uhonorowano go nagrodą im. Lawrence'a Olivieraza najlepsze nowatorskie przedstawienie taneczne.
Christian Schumann (ur. 1983) ukończył dyrygenturę, fortepian i teorię muzyki na Uniwersytecie Muzycznym we Freiburgu. W 2006 r. we Frankfurcie nad Menem miała miejsce premiera jego opery kameralnej "Todesmonolog". Pracował jako asystent takich dyrygentów jak Christoph von Dohnanyi, Gustavo Dudamel, David Stern i Frank Strobel. W 2009 r. zadebiutował jako dyrygent podczas Warszawskiej Jesieni. W latach 2007-2009 związany był ze szwajcarskim zespołem w St. Gallen, gdzie wystawiał m.in. "Święto wiosny" Strawińskiego. Koncertował z takimi orkiestrami jak Beethoven Orchester Bonn, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina i Philharmonia Orchestra w Londynie.
Spektakl zostanie wystawiony w ramach cyklu "Terytoria", poświęconego różnorodnemu językowi opery. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej, równolegle z debiutami polskich kompozytorów; klasyka muzycznej awangardy, jak również dzieła nieznane szerokiej publiczności.
W "Lady Sarashinie" występują: Anu Komsi, Ilse Eerens, Salome Kammer, Peter Bording. Libretto napisał Mari Mezei na podstawie dziennika Lady Sarashiny "Gdy przekraczałam most snów". (PAP)
pj/ hes/