Szersza i skuteczniejsza promocja twórców ludowych z Kurpiowszczyzny, ma być efektem projektu "Kurpiowski Park Kulturowy" realizowanego na pograniczu województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Twórcy ludowi, pracownicy domów kultury, muzeów, centrów informacji turystycznej, ale też samorządowcy zajmujący się kulturą czy właściciele gospodarstw agroturystycznych uczą się języka angielskiego, a niedługo także marketingu i przedsiębiorczości. Wszystko to ma im pomóc lepiej promować kulturę kurpiowską. Z zajęć skorzysta łącznie ok. 180 osób.
Projekt "Kurpiowski Park Kulturowy" jest w całości dofinansowany z UE, z programu Kapitał Ludzki. Jego wartość to ok. 1 mln zł. Realizują go wspólnie: Stowarzyszenie Rozwoju Turystyki i Rekreacji w Ostrołęce (Mazowieckie), starostwo powiatowe w Ostrołęce oraz Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza.
Jednym z efektów projektu ma być interaktywna platforma, portal społecznościowy dotyczący kultury kurpiowskiej, gdzie w jednym miejscu mają być dostępne najpełniejsze informacje na ten temat.
"Twórcy będą tam mogli promować swoją twórczość, sami będą mogli aktualizować poszczególne informacje, które mają zachęcić turystów, np. do odwiedzenia ich pracowni czy zwiedzenia atrakcji w najbliższej okolicy" - powiedziała PAP Monika Ejzenberg ze Stowarzyszenia Rozwoju Turystyki i Rekreacji w Ostrołęce.
Dodała, że chodzi np. o zachęcenie do promowania się starszych twórców ludowych, którzy często nie są tym zainteresowani, bo nie wierzą, że sztuka, którą się zajmują, może im przynosić dochody. Realizujący projekt wierzą, że uda się także wypracować konkretny model współpracy, który będzie działał na przyszłość, a sam park kulturowy stanie się produktem turystycznym.
Projekt "Kurpiowski Park Kulturowy" będzie realizowany do końca 2013 roku. Już zaczęły się zajęcia z języka angielskiego, bierze w nich łącznie udział 80 osób - poinformowała Monika Ejzenberg. Zajęcia odbywają się m.in. w Kolnie (Podlaskie), Myszyńcu i Przasnyszu (Mazowieckie) oraz w Szczytnie (Warmińsko-Mazurskie). W kwietniu ruszą zajęcia z marketingu, na maj i czerwiec zaplanowano zajęcia z przedsiębiorczości.
Kultura kurpiowska kojarzy się odbiorcom m.in. ze słynnymi wielkanocnymi palmami czy wycinanką kurpiowską. Co roku od ponad 40 lat w Łysych (Mazowieckie) odbywa się konkurs na najpiękniejszą palmę. Konkursowe palmy - co podkreślają specjaliści - zdobione setkami misternie wykonanych ręcznie przez twórczynie ludowe kwiatów z bibuły - to prawdziwe dzieła sztuki, o które zbiegają muzea. (PAP)
kow/ rof/