Tematyka środkowoeuropejska tradycyjnie dominuje w planach działalności Międzynarodowego Centrum Kultury (MCK) w Krakowie na ten rok. Zaplanowano szereg wystaw, konferencji, seminariów, projektów edukacyjnych i wydawnictw. „Tematyka środkowoeuropejska przewijać się będzie, nieodmiennie w wielu zaplanowanych na rok 2013 przedsięwzięciach (…). Kraje, którym pragniemy poświęcić szczególną uwagę to Rosja i Rumunia” - zapowiedział dyrektor MCK prof. Jacek Purchla.
Według niego Rosja wydaje się ciągle zbyt odległa od naszego kraju – pomimo wspólnej granicy z obwodem kaliningradzkim – toteż w zmniejszeniu wzajemnego dystansu pomóc ma projekt „Polski Petersburg”, którego zwieńczeniem będzie wystawa prezentowana nad Newą w roku 2015.
Celem projektu „Polski Petersburg” jest przybliżenie roli i znaczenia Polaków w życiu społecznym, kulturalnym, naukowym, artystycznym, gospodarczym i politycznym stolicy Rosji w wiekach XVIII–XX.
„Tematyka środkowoeuropejska przewijać się będzie, nieodmiennie w wielu zaplanowanych na rok 2013 przedsięwzięciach (…). Kraje, którym pragniemy poświęcić szczególną uwagę to Rosja i Rumunia” - zapowiedział dyrektor MCK prof. Jacek Purchla.
Zwieńczeniem projektu badawczego obejmującego kwerendy archiwalne w wybranych instytucjach i archiwach Petersburga będzie wystawa planszowo-multimedialna, która w ramach Sezonu Polskiego w Rosji w roku 2015 pokazana zostanie w Petersburgu, a następnie w innych miastach Federacji Rosyjskiej.
Na rok 2013 zaplanowano m.in. uruchomienie strony internetowej projektu i organizację dwóch polsko-rosyjskich konferencji: w Petersburgu (kwiecień) i w Krakowie (październik).
Jesienią w Galerii MCK po raz pierwszy zagości sztuka rumuńska na wystawie prac pochodzącego z Siedmiogrodu artysty Tara (von Neudorf).
Rumunii poświęcony będzie także jeden z numerów kwartalnika „Herito” wydawanego przez MCK.
Pozostałe dwie wystawy zaplanowane na ten rok to: „Praca kobiety nigdy się nie kończy” (kwiecień – sierpień) i „Pamięć. Rejestry i terytoria” (grudzień - kwiecień).
Tytuł pierwszej z nich nawiązuje do angielskiego przysłowia, popularnego zwłaszcza w Ameryce: „a woman’s work is never done”. Myślą przewodnią jest przedstawienie szeroko potraktowanych prac, czynności domowych i kobiecych zajęć, zarówno w ujęciu realistycznym, jak i symboliczno-alegorycznym.
Na ekspozycję składa się około 150 rycin od XVI do XIX wieku oraz, w części końcowej, współczesne dzieła sztuki: rzeźby i instalacje z polskich i zagranicznych kolekcji prywatnych.
Wśród wybranych grafik znajdą się dzieła m.in.: Albrechta Duerera, Rembrandta van Rijn, Petera Paula Rubensa, Williama Hogartha, liczne prace twórców szkoły włoskiej, francuskiej i niderlandzkiej oraz stosunkowo rzadkie prace kobiet rytowniczek. Zasadniczy zrąb ekspozycji to ryciny z Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie.
Zaplanowana na grudzień wystawa „Pamięć. Rejestry i terytoria” będzie interdyscyplinarną ekspozycją, gromadzącą prace wybranych artystów polskich. Przedstawi różne obszary i mechanizmy funkcjonowania pamięci w sztuce współczesnej.
Według Purchli krakowska instytucja wyda ponadto w tym roku ważne książki: pierwszą polskojęzyczną publikację profesora Josepha Rykwerta, światowej sławy historyka sztuki i teoretyka architektury, znawcy współczesnych metropolii oraz analizę koncepcji Europy Środkowej w XX wieku autorstwa słoweńskiej badaczki Simony Szkrabec.
W tym roku kontynuowane będą też międzynarodowe projekty badawcze m.in. „Mit Galicji”, którego zwieńczeniem będzie wystawa prezentująca różne oblicza Galicji z perspektywy trzech krajów: Polski, Austrii i Ukrainy oraz narodowości i grup społecznych związanych historycznie z Galicją.
Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie jest państwową instytucją kultury. Placówka angażuje się w projekty dotyczące m.in. dziedzictwa kulturowego, wielokulturowości Europy Środkowej, tożsamości i pamięci, zarządzania kulturą i ochrony zabytków. W 2011 roku obchodziła 20-lecie istnienia.(PAP)
rgr/ son/