Główną nagrodę tegorocznej – VII edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i 50 tys. zł zdobył Mateusz Pakuła za dramat „Smutki tropików”. Do konkursu, którego rozstrzygnięcie odbyło się w niedzielę, zgłoszono 230 sztuk, z których pięć zakwalifikowano do finału.
Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to ogólnopolski konkurs na najlepszą sztukę przeznaczoną na scenę dramatyczną. Nagrodę ustanowił w 2007 r. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Tegoroczny werdykt ogłoszono podczas gali w niedzielę wieczorem w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, który jest organizatorem konkursu.
W uzasadnieniu werdyktu odczytanym przez przewodniczącego Jerzego Stuhra, jury podkreśliło, że za największą wartość utworu Pakuły kapituła nagrody uznała „przedstawienie rzeczywistości, w której obrazy cudzego cierpienia i odległych światów stają się dla bohaterów iluzją realnych doświadczeń, a żywy i pełen inwencji język dramatu odsłania niemożność autentycznej komunikacji”.
Pakuła, który w tym roku po raz czwarty znalazł się w gronie finalistów konkursu, ale nagrodę zdobył po raz pierwszy, usłyszawszy werdykt powiedział: „Nareszcie”, wzbudzając tym salwę śmiechu wśród publiczności.
W uzasadnieniu werdyktu odczytanym przez przewodniczącego Jerzego Stuhra, jury podkreśliło, że za największą wartość utworu Mateusza Pakuły kapituła nagrody uznała „przedstawienie rzeczywistości, w której obrazy cudzego cierpienia i odległych światów stają się dla bohaterów iluzją realnych doświadczeń, a żywy i pełen inwencji język dramatu odsłania niemożność autentycznej komunikacji”.
„To strasznie męczące być tyle razy finalistą tego konkursu, to ogromny stres. Jestem weteranem tego konkursu, który uważam za konkurs ważny. Dużo on znaczył, zwłaszcza w początkach mojej drogi dramatopisarskiej. Dziękuję za tą nagrodę: wreszcie – po tych czterech finałach, bo dzięki temu będę mógł się wreszcie od tej nagrody i konkursu uwolnić” – powiedział też Pakuła.
Jak napisała w opisie „Smutków tropików” Anna Zalewska-Uberman, sztuka ta opowiada „o współczesnych Europejczykach, którzy na co dzień funkcjonują w dużej mierze w przestrzeni wirtualnej i wyruszają na podbój egzotycznych zakątków Ziemi, poszukując rzekomej naturalności i autentyczności”. „Wyposażonych w cyfrowe gadżety i złaknionych ekstremalnych przeżyć podróżników autor wysyła w miejsca mroczne i niebezpieczne” – dodała Zalewska-Uberman.
Mateusz Pakuła ma 31 lat, ukończył dramaturgię na Wydziale Reżyserii Dramatu w PWST w Krakowie. Wielokrotnie był finalistą Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej i jest laureatem 19 edycji tego Konkursu. Jest też finalistą „Talentów Trójki” 2013. Wydał trzy zbiory dramatów: „Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych” (2010), „Kowboj Parówka i trzy inne sztuki” (2012) oraz dyptyk „Na końcu łańcucha” (2012). Kilka jego sztuk przetłumaczono na angielski, niemiecki, czeski, hiszpański i ukraiński. Wiele dramatów miało realizacje teatralne.
Oprócz Stuhra w skład jury Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej wchodzili krytycy teatralni: Dorota Sajewska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek i Jacek Sieradzki.
Poza „Smutkiem tropików” do finału konkursu zakwalifikowano też sztuki: "Mówca Ajasa" Michała Bajera, "Zastrzel mnie i weź ze sobą" Marii Spiss, "Poddani" Roberta Urbańskiego oraz "Wasza Wysokość" Anny Wakulik.
W trakcie niedzielnej gali ogłoszono też wyniki I Ogólnopolskiego konkursu im. Andrzeja Żurowskiego, w którym oceniane były recenzje teatralne napisane przez młodych krytyków. Zwycięstwo, a co za tym idzie nagroda w wysokości 10 tys. zł, przypadło Alicji Mueller publikującej w Internetowym Magazynie Teatralnym Teatralia.
Oprócz laureatki do finału konkursu, na który zgłoszono 51 prac 17 autorów, kapituła zakwalifikowała recenzje Justyny Biernat, Michała Centkowskiego, Szymona Kazimierczaka oraz Ewy Uniejowskiej.
Niedzielna gala otworzyła jednocześnie 9. Festiwal Sztuk Współczesnych R@port, który potrwa do 23 maja. W jego ramach widzowie obejrzą m.in. siedem wybranych przez organizatorów spektakli prezentowanych w ostatnim czasie na polskich scenach. Gościem specjalnym tegorocznego festiwalu będzie pisarka Dorota Masłowska, która zasiądzie w jury. W trakcie imprezy na Uniwersytecie Gdańskim odbędzie się też konferencja poświęcona inscenizacjom teatralnym utworów Masłowskiej. W poprzednich edycjach gośćmi specjalnymi festiwalu R@port byli Paweł Demirski, Janusz Głowacki i Sławomir Mrożek. (PAP)
aks/ mhr/