Najlepszym spektaklem 53. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - I Festiwalu Nowego Teatru okazały się – zdaniem jury - „Dziady” Adama Mickiewicza w reż. Radosława Rychcika. Laureatami festiwalu zostali też Barbara Wysocka i Michał Zadara oraz Łukasz Twarkowski.
Jak poinformowała PAP sekretarz jury Martyna Kasprzak, komisja konkursowa nagrodziła spektakl „Dziady” „za odwagę w odczytaniu tekstu romantycznego poza kluczem martyrologicznym i otwarcie na nowe konteksty”.
Sześcioosobowe jury złożone ze studentów i doktorantów uczelni artystycznych i kierunków uniwersyteckich związanych z teatrem po obejrzeniu 10 konkursowych przedstawień przyznało aktorce Barbarze Wysockiej i reżyserowi Michałowi Zadarze Nagrodę dla Osobowości Artystycznych w spektaklu „Chopin bez fortepianu”. Artyści „za przeprowadzenie radykalnie twórczego dialogu z narodowymi mitami oraz wywrotową reinterpretację twórczości Fryderyka Chopina" otrzymali statuetkę i 10 tys. zł.
Nagrodę Specjalną dla Młodego Artysty, w wysokości 4,5 tys. zł, za „podjęcie próby odnalezienia innowacyjnego, audiowizualnego języka teatralnego” otrzymał reżyser przedstawienia „Akropolis” według Stanisława Wyspiańskiego - Łukasz Twarkowski.
Jury przyznało także dwa wyróżnienia: dla spektaklu „W samo południe” w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego i za kreację aktorską dla Ireny Jun za rolę Meter w spektaklu „Utwór o Matce i Ojczyźnie”.
Komisja konkursowa nagrodziła spektakl „Dziady” „za odwagę w odczytaniu tekstu romantycznego poza kluczem martyrologicznym i otwarcie na nowe konteksty” - poinformowała PAP sekretarz jury Martyna Kasprzak.
53. Rzeszowskie Spotkania Teatralne, które w tym roku zmieniły formułę na Festiwal Nowego Teatru odbyły się w dniach 15-21 listopada. Jedną z nowości Spotkań były zmagania konkursowe prezentowanych spektakli. Kolejną nowością tegorocznej odsłony Spotkań była prezentacja spektakli festiwalowych nie tylko na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, gospodarza imprezy, ale też w Sali Industrialnej Hotelu Rzeszów.
Dyrektor rzeszowskiego teatru Jan Nowara powiedział PAP, że nowa formuła Spotkań to zaproszenie, szczególnie dla młodych ludzi, którzy żyją w internecie, komunikują się z innymi poprzez internet, a teatru się boją, uznając go za przeżytek, coś niezrozumiałego.
„Coraz bardziej nasza rzeczywistość staje się mediosferą. Ludzie, zwłaszcza młodzi, komunikują się ze sobą przez internet, a kto nie loguje się w sieci nie wie czym żyje świat. Jesteśmy w tej sieci klientami, ale i towarem, a w teatrze człowiek jest człowiekiem. Stąd też pojawiła się idea, by nowe media wprowadzić do teatru i zamienić je w coś dobrego” – mówił Nowara.
W czasie siedmiu festiwalowych dni zaprezentowano 10 przedstawień z Krakowa, Warszawy, Poznania, Wrocławia, Szczecina, Wałbrzycha i Rzeszowa. Zdaniem Nowary są to najciekawsze realizacje teatralne w Polsce, które wyreżyserowała czołówka reżyserów młodego pokolenia, m.in. Jakub Falkowski, Weronika Szczawińska, Radosław Rychcik, Michał Zadara, Markus Oehrn.
W programie Spotkań znalazły się np. remiksy, spektakl-koncert, wideoteatr, performance. Festiwalowa publiczność mogła obejrzeć, obok nagrodzonych przez jurorów przedstawień, aż trzy spektakle Komuny Warszawa: „Paradise Now? Re//mix Living Theatre”, w zbiorowej reżyserii; „Bohaterowie przyszłości”, reż. Markus Öhrn i „Teren badań: Jeżycjada”, reż. Weronika Szczawińska. Ten ostatni spektakl został przygotowany wraz z Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.
Widzowie obejrzeli też spektakl inaugurujący festiwal „Stara kobieta wysiaduje” Tadeusza Różewicza w wykonaniu Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, w reżyserii Jakuba Falkowskiego oraz przedstawienie „Umwuka” w reżyserii Jana Naturskiego według „Dziś narysujemy śmierć” Wojciecha Tochmana, w wykonaniu artystów Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu.
Pokazom konkursowym towarzyszyły różne działania artystyczne m.in. czytania performatywne nowych sztuk, spotkania z twórcami.
Nowa formuła Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - Festiwal Nowego Teatru zastąpiła dotychczasowy Festiwal Scenografów i Kostiumografów RST VizuArt, który odbywał się przez ostatnie dwa lata. Pomysłodawcą poprzedniej formuły był ówczesny dyrektor rzeszowskiego teatru Remigiusz Caban. (PAP)
api/ jzi/