„Wieczór Bachowski” w 330 rocznicę urodzin kompozytora zainaugurował w sobotę w Szczecinie serię kilkudziesięciu koncertów muzyki dawnej, które planuje w Polsce, a także za granicą, w tegorocznym sezonie szczecińska Fundacja Akademia Muzyki Dawnej.
Jak zapowiada prezes Fundacji Urszula Stawicka, „Wieczór” ma mieć kontynuację w kolejnych latach tak, aby publiczność szczecińska poznała nie tylko motety Jana Sebastiana Bacha, ale także wielkie formy orkiestrowe i oratoryjne w oryginalnej formie, zagrane na instrumentach historycznych. Zaplanowany na 2015 r. program Fundacji to m.in. dwa festiwale muzyczne i trzy projekty międzynarodowe. Fundacja będzie kontynuować znane publiczności cykle: „Muzyka w dawnym Szczecinie” i „Regaty barokowe”.
Przygotuje też 12. edycję Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej oraz szóstą Letniego Festiwalu Wędrownego „Na Gotyckim Szlaku - Muzyka w zabytkach Pomorza Zachodniego”.
Pierwszy z nich, zatytułowany „W stronę natury”, to pięć koncertów, a w nich „odniesienie do dialogu człowieka z otaczającym go światem w ujęciu średniowiecznej św. Hildegardy z Bingen, tradycji śpiewu prawosławnego” – zapowiada prezes Fundacji. Festiwal potrwa od 9 do 17 maja.
Fundacja Akademia Muzyki Dawnej planuje w maju tournee w Niemczech, a w czerwcu we Lwowie z bliźniaczym zespołem muzyki dawnej „A capella Leopolis” przedstawi dzieła polskie i ukraińskie XVII w. podczas festiwalu poświęconego tej muzyce. Na listopad szykuje zaś polsko-islandzki cykl koncertów w Reykjaviku.
Podczas festiwalu tradycyjnie już po raz szósty zabrzmi muzyka Ludwiga van Beethovena w ramach projektu „Beethoven non plus ultra” – będzie to Symfonia Pastoralna kompozytora. Projekt zakłada wykonanie wszystkich dzieł orkiestrowych kompozytora na instrumentach historycznych.
Festiwal odbywa się w zabytkowych wnętrzach Szczecina, m.in. w Muzeum Narodowym, w kościele ewangelicko-augsburskim, cerkwi i kościele garnizonowym.
Drugi z festiwali Fundacji rozpocznie się w podszczecińskim Kołbaczu 15 sierpnia, a zakończy 19 września w Szczecinie.
„+Muzyka w dawnym Szczecinie+ to cykl koncertów, w których przywołamy tradycje szczecińskiej szkoły kantatowej wzbogacone o współczesne akcenty. Tu wzorem Bacha sięgniemy nie tylko po partytury zjedzone przez myszy, ale także muzykę współczesną tworzoną w żywym dialogu z tradycją” – podkreśla Stawicka.
Po sobotnim koncercie bachowskim w ramach tego cyklu, kolejne odbędą się w czerwcu i grudniu.
Koncert z cykl „Regaty barokowe”, odbędzie się w ramach organizowanych przez Szczecin Dni Skandynawskich w kwietniu. Ozdobą programu tego koncertu będzie muzyka Johana Helmicha Romana, szwedzkiego mistrza, a gwiazdą wieczoru będzie duńska sopranistka Berit Barfred Jensen.
„Regaty barokowe” to cykl koncertów-spektakli łączących muzykę z elementami tańca historycznego, które prezentują miejsca związane z historią regat żeglarskich na przestrzeni XVI i XVIII wieku.
Fundacja planuje w maju tournee w Niemczech, a w czerwcu we Lwowie z bliźniaczym zespołem muzyki dawnej „A capella Leopolis” przedstawi dzieła polskie i ukraińskie XVII w. podczas festiwalu poświęconego tej muzyce.
Na listopad szykuje zaś polsko-islandzki cykl koncertów w Reykjaviku. „Wystąpimy między innymi w słynnej sali koncertowej Harpa okrzykniętej ikoną kultury Islandii. Na program złoży się dialog polskiej i islandzkiej muzyki źródeł w opracowaniu na głosy i instrumenty dawne z udziałem islandzkich artystów. Mamy nadzieję pokazać ten ostatni program w ramach przyszłorocznych dni skandynawskich w Szczecinie" – dodała Stawicka.
Szczecińska Fundacja Akademia Muzyki Dawnej została powołana do życia przez organistkę i klawesynistkę Urszulę Stawicką w 2008 r. Celem fundacji jest upowszechnianie wiedzy o muzyce dawnej ze szczególnym uwzględnieniem ziem Pomorza Zachodniego. Głównym zadaniem fundacji jest wspieranie działań kulturalnych, edukacyjnych i naukowych.
Pod auspicjami Fundacji działają trzy zespoły muzyczne: Consortium Sedinum, Orkiestra Famd.pl oraz Szczecin Vocal Project. (PAP)
epr/ ala/