Siedem sztuk pokazanych zostanie w konkursie na rozpoczynającym się w niedzielę w Gdyni 11. Festiwalu Sztuk Współczesnych R@port. Spektakle miały swoje premiery w 2015 r. W trakcie R@portu przyznana zostanie też po raz dziewiąty Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna.
Organizatorem teatralnej imprezy jest Teatr Miejski w Gdyni im. Witolda Gombrowicza.
"R@Port jest najważniejszym polskim festiwalem prezentującym spektakle teatralne, których podstawą jest polska literatura współczesna. Jest, zgodnie z nazwą, +raportem+ odnotowującym najważniejsze, najżywsze osiągnięcia w polskiej dramaturgii w danym roku. Poprzez konkursową prezentację przedstawień teatralnych, festiwal +składa raport+ o kondycji współczesnego dramatu polskiego i odpowiada na pytania: jaką wizję świata odsłania nam dzisiejszy teatr, jakich dotyka problemów, jaki obraz Polski i jej mieszkańców prezentuje widzom i jakimi środkami to czyni" - poinformowała Marzena Szymik-Mackiewicz z Działu Literackiego gdyńskiego teatru.
Dyrektor programowy R@portu, Jacek Sieradzki, który jest redaktorem naczelnym czasopisma teatralnego "Dialog", powiedział PAP, że widzowie w Gdyni będą mieli okazję zobaczyć przedstawienia o "rozmaitej tematyce, estetyce oraz sposobie rozmowy z publicznością".
"R@Port jest najważniejszym polskim festiwalem prezentującym spektakle teatralne, których podstawą jest polska literatura współczesna. Jest, zgodnie z nazwą, +raportem+ odnotowującym najważniejsze, najżywsze osiągnięcia w polskiej dramaturgii w danym roku. (...)" - poinformowała Marzena Szymik-Mackiewicz z Działu Literackiego gdyńskiego teatru.
Przyznał, że nie odważyłby się zdefiniować trendów pojawiających się w teatrze polskim w ubiegłym roku. "Nie należy traktować konkursowych przedstawień jako opisu jednego kierunku, w którym zmierza współczesna polska dramaturgia, tylko raczej jako mozaikę różnych nurtów" - zastrzegł.
„Nic bowiem nie łączy ideowo, estetycznie, czy też w sposobie dialogu z widownią takiego przedstawienia jak na przykład +Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian+ - będącego ostrą groteską na temat kondycji Polaków w konfrontacji z naszym wschodnim sąsiadem Ukrainą - ze spektaklem +Wojny, których nie przeżyłam+, który jest rodzajem traktatu o tym, jak fałszywie przez pryzmat medialny postrzegamy współczesne konflikty. To tylko dwa przykłady, a jest ich razem tyle, co konkursowych sztuk" - podkreślił Sieradzki.
Wśród festiwalowych propozycji znajdą się: "Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian" Ziemowita Szczerka, w reżyserii Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie), "Ony" Marty Guśniowskiej, w reż. Daniela Adamczyka (Centrum Kultury w Lublinie/ Teatr Czytelni Dramatu), "Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)" Jana Czaplińskiego, w reż. Anety Groszyńskiej (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), "Wojny, których nie przeżyłam" Agnieszki Jakimiak i Weroniki Szczawińskiej, w reżyserii tej ostatniej (Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy), "Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła" Agaty Duda-Gracz w jej reżyserii (Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni), "Karskiego historia nieprawdziwa" Szymona Bogacza, w reż. Julii Mark (Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze) oraz "Sąsiedzi" Andrzeja Sadowskiego w reżyserii autora (Teatr Barakah w Krakowie).
Wymienione sztuki Sieradzki wybrał spośród obejrzanych ok. 80 przedstawień w całej Polsce.
W jury tegorocznego festiwalu R@port zasiądą: reżyser teatralny Piotr Kruszczyński, teatrolog z Uniwersytetu Gdańskiego Zbigniew Majchrowski oraz dramaturg Artur Pałyga.
Nagroda Główna Festiwalu R@Port dla twórców przedstawienia wynosi 50 tys. złotych i została ufundowana przez prezydenta Gdyni.
Oprócz lauru przyznanego przez jury przyznana zostanie także, wprowadzona do festiwalu w ubiegłym roku, Nagroda Publiczności. Będzie ona liczona sposobem zbliżonym do "lajkowania" na portalach społecznościowych. Każdy z widzów, jeśli uzna obejrzane przedstawienie za ciekawe, będzie mógł przy wyjściu z teatru wrzucić swoje zaproszenie, bilet, lub wejściówkę do urny. Ma to być właśnie gest poparcia "lubię to". Tak zebrane głosy zostaną później policzone procentowo do miejsc na widowni.
Nagrodę Publiczności w wysokości 10 tys. ufundował Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Nieodłączną częścią festiwalu będą, jak co roku, czytania pięciu sztuk nominowanych do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej wraz ze spotkaniami z ich autorami. Będzie to dziewiąta edycja tego konkursu.
W tym roku, w finale GND znalazły się następujące sztuki: „Sprawa Gorgonowej” Jolanty Janiczak, „Pawi tren” Iwony Korszańskiej, „Ciało moje” Marka Pruchniewskiego, "Supernova live" Sandry Szwarc oraz „Ogrody chwały” Jacka L. Zawady. Do tegorocznej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, ustanowionej w 2007 r. przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka, zgłoszono 216 sztuk.
Autor najlepszej sztuki otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. zł ufundowaną przez prezydenta Gdyni. Finałowe pięć tekstów dramatycznych oceni pięcioosobowa kapituła GND, w której zasiadają m.in. historyk literatury, krytyk teatralny Jacek Kopciński oraz reżyser filmowy, teatralny i aktor Jerzy Stuhr.
Gala finałowa festiwalu R@port oraz Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej odbędzie się w niedzielę 29 maja.
Podczas festiwalu R@port pokazane zostaną też dwa z kilku spektakli powstałych w ramach przedsięwzięcia podjętego w 2013 r. przez Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, zamiarem którego miało być zbadanie tożsamości mieszkańców Śląska. Widzowie będą mogli zobaczyć w Gdyni "Morfinę" według powieści Szczepana Twardocha oraz "Skazanego na bluesa" sztukę o życiu Ryszarda Riedla, lidera zespołu Dżem.
Będą też trzy przedstawienia o charakterze familijnym do tekstów Maliny Prześlugi "Smoki", "Chodź na słówko" oraz "Chodź na słówko 2".
W programie towarzyszącym festiwalowi R@port znalazły się również dwa stand-upy Jacka Kozłowskiego z Teatru Dramatycznego im. Szaniawskiego w Wałbrzychu - "Wielcy inni: Jezus, Gombrowicz, Osiecka" i "Wielcy inni 2. Depresje: Szymborska, Rymkiewicz, Bielicka".(PAP)
rop/ dym/