Teatr to miejsce wymiany myśli i dialogu – ta koncepcja zmarłego w ub. roku dyrektora łódzkiego Teatru Nowego Zdzisława Jaskuły była realizowana na jego scenie w sezonie 2015-2016. Mijający rok podsumowano na kilka dni przed rozstrzygnięciem konkursu na nowego dyrektora.
"Frekwencja w Teatrze wyniosła 82 proc. - to jeden z wyższych wskaźników w skali kraju. Zagraliśmy 335 spektakli. Ten sezon był inny od poprzednich, bo nie ma z nami dyrektora Jaskuły. Pozostała proponowana przez niego formuła teatru" - podkreślił p.o. dyrektora Kamil Retkiewicz.
Koncepcja teatru głoszona przez Jaskułę, który zmarł w październiku ubiegłego roku, wywarła - zdaniem pracowników – znaczący wpływ na działalność tej sceny w mijającym sezonie.
Teatr Nowy zaprezentował pięć premierowych spektakli. Wystawiono m.in. "Więcej niż możesz zjeść" w reż. Marcina Nowaka na podstawie felietonów parakulinarnych Doroty Masłowskiej. Kolejną premierą była "Ziemia obiecana" Reymonta w reż. Remigiusza Brzyka – do tej pory obejrzało ją prawie 6 tys. widzów.
Jak zaznaczył Retkiewicz, przenoszenie na scenę tekstów współczesnych, jak i historii związanych z Łodzią było bardzo ważne dla Jaskuły.
"Dyrektor Jaskuła miał też reżyserować +Opowieść wigilijną+ Dickensa; niestety, nie doszło do tego. Premierę przygotował jego bliski współpracownik, autor ruchu scenicznego do przedstawienia Tomasz Dajewski" - dodał.
W repertuarze pojawiło się też oparte na szekspirowskim dramacie przedstawienie "Juliusz Cezar wierzy w poranek" w reż. Tamary Antonijevic, nawiązujące do spektaklu Kazimierza Dejmka z 1960 r. Z kolei wyreżyserowane przez Marcina Libera "Dogville" to sceniczna adaptacja tekstu Larsa von Triera.
Dużą popularnością w Teatrze Nowym cieszyła się scena Impro, na której wystawiono cztery spektakle. To forma aktorska oparta na improwizacji, w której widownia ma wpływ na scenariusz i kształt inscenizacji.
"Dyrektor Jaskuła uważał, że teatr to nie tylko miejsce pokazywania spektakli, ale też miejsce dyskusji, wymiany myśli, eksperymentowania, prezentowania literatury w szerokim kontekście. Z tej myśli wyrósł projekt +Mała Literacka+, polegający na zapraszaniu do Nowego osób, które myślą szerzej – pisarzy, reżyserów, dramaturgów. Do tej pory zorganizowaliśmy sto spotkań; naszymi gośćmi byli m.in. Dorota Masłowska, Andrzej Stasiuk, Jacek Hugo-Bader, Hanna Krall, Mariusz Szczygieł, ale także debiutanci" - podkreśliła Agnieszka Cytacka, zajmująca się PR Teatru Nowego.
Anna Ciszowska z Działu Programowego przypomniała, że Jaskuła był zwolennikiem koncepcji teatru, w której realizacjom scenicznym towarzyszą działania okołoteatralne.
"Dla nas ten sezon był wyjątkowo owocny; zrealizowaliśmy ponad 50 wydarzeń dla 1,5 tys. widzów. Wśród nowych projektów edukacyjnych wymienić można +Daj rodzinę za kurtynę+ oraz +Interaktywną podróż teatralną+, która jest połączeniem zwiedzania teatru z warsztatami dla dzieci i młodzieży. Podjęliśmy też współpracę z Towarzystwem Głuchych; odbyły się pierwsze spektakle z tłumaczem języka migowego; inicjatywa ta będzie kontynuowana" - wyjaśniła Ciszowska.
Zdzisław Jaskuła (1951-2015) był dyrektorem Teatru Nowego od 2010 r. Był poetą, autorem adaptacji i piosenek teatralnych, reżyserem, krytykiem literackim, tłumaczem, edytorem, animatorem życia kulturalnego, społecznikiem i wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Był wiceprezesem Oddziału Łódzkiego Stowarzyszenia Pisarzy Polskich; odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Srebrnym Medalem Gloria Artis.
Jak pisali o nim współpracownicy, był też "niemieszczącym się w żadnej formule kolorowym ptakiem Łodzi".
W latach PRL-u związany był z opozycją demokratyczną i środowiskiem KOR-u.
Ukończył polonistykę w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, gdzie trafił relegowany z Uniwersytetu Łódzkiego za sygnowanie protestu przeciw zmianom w konstytucji PRL. W latach 90. ub. wieku był dyrektorem łódzkich teatrów: najpierw w Teatrze Studyjnym, a później Nowym. (PAP)
agm/ akw/