Wystawę "Tadeusz Kantor. Marioneta” udostępniła od wtorku zwiedzającym krakowska Cricoteka. Prezentacja jest trzecią dużą odsłoną twórczości tego reformatora i twórcy XX-wiecznego teatru.
Dwie pierwsze części stałej ekspozycji poświęconej Kantorowi pokazywały najważniejsze obiekty związane z pracą artysty (wystawa „Kolekcje”, 2014/2015) oraz jeden z najczęściej powracających tematów w jego sztuce – dzieciństwo (wystawa „Dzieciństwo”, 2015/2016).
Wystawa „Tadeusz Kantor. Marioneta” to kolejna część. Prezentacja, tak jak dwie poprzednie, czynna będzie przez ok. rok. Następnie Cricoteka udostępni „Rzeźbę” - czwartą odsłonę ekspozycji.
Marionety odgrywały dużą rolę w twórczości Kantora. „To był motyw zawsze bliski artyście. Od lat 40. do samego końca Kantor bardzo często wykorzystywał marionetę, manekiny i budował wokół nich różnego rodzaju narracje” – powiedziała PAP jedna z kuratorek ekspozycji Małgorzata Paluch-Cybulska.
Na wystawie w Cricotece uwagę zwracają manekiny „Dzieci w wózku na śmieci”. Obiekt ten Kantor zaprojektował i zrealizował w połowie lat 80. XX w. odwołując się do spektaklu „W małym dworku” (1961). W przedstawieniu tym pojawił się wózek na śmieci, a w nim dwie postacie – Zosia i Amelka, które przywoływały ducha Matki i złośliwie komentowały przebieg zdarzeń. „Poruszające się główki i ręce manekinów rzucają się odbiorcy w oczy” – skomentowała kuratorka.
Oprócz manekinów na ekspozycji są obiekty, które w jakiś sposób nawiązują do marionet, np. pręgierze ze spektaklu „Niech sczezną artyści” (1985). „To nawiązanie do marionety wynika z tego, że Kantor tworząc sceny z pręgierzami, bardzo mocno inspirował się ołtarzem mariackim Wita Stwosza, a postacie z ołtarza mariackiego Kantor sprowadził do postaci, które umieścił w pręgierzach” – wyjaśniła kuratorka.
Dyrektor Cricoteki Natalia Zarzecka zaznaczyła, że wystawie towarzyszyć będą różne projekty, np. spotkania, spektakle, warsztaty. „Cały tegoroczny program Cricoteki będzie rozwijał ten temat” – powiedziała dyrektor.
Zapowiedziała też dwie wystawy w Cricotece, które nawiązywać będą do tematu marionet. Pierwsza w nich to „Kiedy znowu będę mały”. „Będzie ona pomostem pomiędzy zamkniętą odsłoną +Dzieciństwo+, a wątkami związanymi z marionetą i manekinem we współczesnej sztuce” – wyjaśniła dyrektor.
Druga wystawa nawiązująca do „Marionet” prezentować będzie twórczość Oskara Schlemmera, niemieckiego pioniera teatru tańca, dla którego marionety także odgrywały istotną rolę.
Również w Galerii-Pracowni artysty przy ul. Siennej w Krakowie udostępniona zostanie (26 lutego) wystawa nawiązująca do motywu manekinów. Na ekspozycji „Ciało, obraz, rysunek” znajdą się rysunki Kantora. (PAP)
bko/ dym/