Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie otworzy w piątek wystawę „Podróż do Japonii”. Będzie to pierwsza publiczna prezentacja obiektów z kolekcji tej instytucji.
„Ta wyjątkowa ekspozycja jest jednym z wydarzeń, które mają uświetnić 20-lecie Muzeum Manggha. W ciągu tych lat, czyli w stosunkowo krótkim czasie, udało się nam – od zera - zgromadzić dzieła rzadkie, unikatowe. Obecnie mamy największy w Polsce zbiór najnowszej sztuki japońskiej” - powiedziała PAP kurator wystawy Anna Król.
Kolekcje tworzą prace wybitnych artystów japońskich, m.in. grafika Toshihira Hamana i fotografika Hiroo Kikaia, a także obiekty rzemiosła artystycznego - ceramika, „katagami” (szablony farbiarskie), kimona, rekwizyty teatru "no" (aktorzy występują w maskach, sztuka opowiada o bogach i walce dobra ze złem, które od wieków są wytwarzane przez artystów japońskich.
Kolekcje tworzą prace wybitnych artystów japońskich, m.in. grafika Toshihira Hamana i fotografika Hiroo Kikaia, a także obiekty rzemiosła artystycznego - ceramika, „katagami” (szablony farbiarskie), kimona, rekwizyty teatru "no" (aktorzy występują w maskach, sztuka opowiada o bogach i walce dobra ze złem, które od wieków są wytwarzane przez artystów japońskich.
Na szczególną uwagę – podkreśliła kurator – zasługują szkicowniki i zapiski Andrzeja Wajdy. „Manggha jako jedyna placówka ma zbiór rysunków i notatników reżysera. Są to ilustracje i zapiski powstałe w czasie wszystkich, a nie tylko tych do Japonii, podróży Andrzeja Wajdy. To, co ludzie na ogół utrwalają za pomocą aparatu fotograficznego, on rysował, zapisywał na papierze” - wyjaśniła kurator.
Sam Wajda tak mówił o swoich zapiskach z podróży: „Nie jest to interpretacja, lecz chęć uchwycenia tego, co widziałem, w przekonaniu, że taka notatka pozostaje na zawsze w pamięci rysującego i powraca na każde żądanie”.
Oprócz szkiców z podróży reżysera Manggha przedstawi jego rysunki z drugiej połowy lat 40. ubiegłego wieku. „Andrzej Wajda studiował wówczas malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, należał do Grupy Młodych Plastyków i do Grupy Samokształceniowej prowadzonej przez malarza Andrzeja Wróblewskiego. Te rysunki są ważne, bo pokazują początki nowej, inspirowanej abstrakcjonizmem, prymitywizmem i surrealizmem, sztuki w Polsce” - opisała kurator. Wajda namalował wówczas „Mózg hydraulika”, „Las w górach”, „Wschodnie miasto”, „Rajskiego ptaka”. Ponadto instytucja udostępni te szkice laureata Oscara, które były jego osobistym komentarzem do tworzonych i oglądanych filmów, sztuk teatralnych.
Na wystawie nie zabraknie prac polskich artystów wykorzystujących w twórczości motywy japońskie. I tak zwiedzający zobaczą m.in. fotografie artystyczne Tomasza Niewiadomskiego, zdjęcia Ze'eva Aleksandrowicza dokumentujące podróż do Japonii w 1934 r., obrazy Tomasza Tatarczyka i Jerzego Stajudy, rzeźby Macieja Szańkowskiego, instalacje Rafała Pytla, komiks Jakuba Woynarowskiego dedykowany Feliksowi Jasieńskiemu. Jednymi z najcenniejszych nabytków placówki są również wszystkie polskie plakaty, jakie - w latach 1951-1993 - powstały do filmów japońskich.
Podstawą kolekcji Muzeum Manggha jest zbiór zgromadzony przez Fundację Kyoto-Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, a przekazany muzeum w 2007 r. Systematycznie uzupełniają go dary artystów, kolekcjonerów, przyjaciół muzeum, a także zakupy.
Ekspozycji, czynnej do 9 listopada, towarzyszyć będzie publikacja „Muzeum Manggha od A do Z”, wydana w językach polskim i angielskim. (PAP)
bko/ ls/