29 obrazów Feliksa Michała Wygrzywalskiego oglądać będzie można od czwartku na wystawie w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku. To jedenasta ekspozycja organizowana przez muzeum w ramach cyklu „Polscy artyści o morzu". „Wystawa +Nad ciepłym morzem+ to pierwsza powojenna prezentacja dzieł Wygrzywalskiego, pochodzących zarówno ze zbiorów muzealnych, jak i z kolekcji prywatnych” – poinformowała we wtorek PAP kurator wystawy Monika Jankiewicz-Brzostowska.
Na wystawie w Centralnym Muzeum Morskim zgromadzono dwie prace ze zbiorów gdańskiej placówki oraz dziewięć obrazów z muzeów w Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Toruniu i Koszalinie.
Obok pejzaży morskich i scen rodzajowych rozgrywających się nad morzem, na wystawie znajdą się też kompozycje inspirowane tradycją antyczną, a także dwa unikalne widoki z plaż polskiego wybrzeża – z Gdyni i Jastarni.
„Feliks Michał Wygrzywalski to malarz bardzo tradycyjny, wychowany na monachijskiej szkole malarstwa, nie gonił za nowinkami w sensie formalnym. Jego obrazy są pogodne, piękne i atrakcyjne dla oka. Lwia część jego dzieł jest w rękach prywatnych – z obrazami Wygrzywalskiego bowiem +miło się mieszka+” – powiedziała Jankiewicz-Brzostowska.
„Obiektem szczególnej fascynacji malarza było morze, ciepłe i malownicze, które w różnych wariacjach pojawia się na jego płótnach, zarówno jako tło dla scen mitologicznych i rodzajowych, ale też samodzielny temat. Najchętniej malował Zatokę Neapolitańską, a zwłaszcza sławną wyspę Capri” – wyjaśniła Jankiewicz-Brzostowska.
Dodała, że artysta chętnie stosował „efekty świetlne oraz bogatą, żywą gamę barwną”.
Feliks Michał Wygrzywalski urodził się w 1875 r. w Przemyślu. Szkołę średnią ukończył we Lwowie. Kształcił się artystycznie w Monachium i Paryżu, ale prawdziwą inspirację dla jego twórczości przyniosła podróż do Włoch, gdzie mieszkał przez kilka lat.
„Obiektem szczególnej fascynacji malarza było morze, ciepłe i malownicze, które w różnych wariacjach pojawia się na jego płótnach, zarówno jako tło dla scen mitologicznych i rodzajowych, ale też samodzielny temat. Najchętniej malował Zatokę Neapolitańską, a zwłaszcza sławną wyspę Capri” – wyjaśniła Jankiewicz-Brzostowska.
Inny ważny nurt w twórczości Wygrzywalskiego zapoczątkowała podróż do Egiptu i na Pustynię Libijską. Artystę oczarowała egzotyka Orientu. Zaczął malować sceny haremowe, scenki rodzajowe z egipskiej ulicy. Jego obrazy zapełniły się sprzedawcami i naprawiaczami dywanów, modlącymi się Arabami i Beduinami.
Po przenosinach do Lwowa w 1907 r. Wygrzywalski, obok malarstwa sztalugowego, zajmował się dekoracyjnym malarstwem ściennym, grafiką, ilustrował książki i czasopisma, projektował witraże. Powierzono mu dekoracje gmachów publicznych (siedziba Lwowskiej Izby Przemysłowo-Handlowej 1907-1910 oraz sanatorium „Lwigród” w Krynicy, 1928).
Projektował też kostiumy i scenografie do spektakli teatru miejskiego (m.in.: „Peer Gynta”, „Irydiona” i „Nocy Listopadowej”). Najważniejsze indywidualne wystawy jego twórczości odbyły się w 1932 r. we Lwowie i trzy lata później w Krakowie.
Wygrzywalski zmarł w 1944 r. w Rzeszowie podczas ucieczki przed nacierającą ze wschodu Armią Czerwoną.
„Polscy artyści o morzu” to seria dorocznych wystaw, organizowanych w Centralnym Muzeum Morskim w sezonie letnim, prezentujących marynistyczne wątki w twórczości autorów działających od połowy XIX wieku. Do tej pory w tym cyklu pokazano m.in. Mariana Mokwy, Leona Wyczółkowskiego, Michała Gorstkina Wywiórskiego, Olgi Boznańskiej, Zofii Stryjeńskiej i Michaliny Krzyżanowskiej.
Wystawa "Nad ciepłym morzem" potrwa w gdańskim muzeum do końca sierpnia.
Latem ubiegłego roku w Muzeum Miasta Łodzi pokazywana była wystawa prac Wygrzywalskiego ze zbiorów prywatnych. (PAP)
rop/ mrt/ jra/