2011-02-07 (PAP) - Część kolekcji sztuki polskiej ze zbiorów Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy zaprezentowano w chińskim mieście Ningbo. Ekspozycja obejmuje polskie malarstwo i grafikę z XIX i XX wieku.
Prezentowany w Muzeum w Ningbo przegląd polskiego malarstwa i grafiki z XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Okręgowego ma przybliżać odbiorcy chińskiemu polską historię, kulturę i sztukę. Wybór prac na ekspozycję w Chinach został zamknięty w ramach czasowych - począwszy od pierwszej ćwierci XIX stulecia do lat 60. XX wieku.
"Przegląd zawiera przede wszystkim obrazy o tematyce historycznej oraz rodzajowej, wzbogacone malarstwem pejzażowym i portretowym. Prace ukazują burzliwe losy Polski pod zaborami, wyzwolenie w 1918 roku oraz tragedię II wojny światowej. Opisują również złożoność wielokulturowego społeczeństwa, różnorodne obrzędy i obyczaje" - podkreśliła autorka ekspozycji Monika Kosteczko-Grajek.
Wśród autorów prac znaleźli się najwybitniejsi polscy artyści: Piotr Michałowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Juliusz i Wojciech Kossakowie, Leon Wyczółkowski, Jacek Malczewski, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Olga Boznańska, Bolesław Cybis i Zofia Stryjeńska. Reprezentowani są również twórcy związani z regionem bydgoskim: Maksymilian Antoni Piotrowski, Bronisław Bartel, Karol Mondral, Franciszek Gajewski, Jerzy Rupniewski i Piotr Chmura.
"Począwszy od utrzymanych w romantycznej stylistyce prac z początku XIX wieku, poprzez realizm, impresjonizm, symbolizm oraz późniejsze poszukiwania awangardowe dwudziestolecia międzywojennego, a kończąc na mocnym akcencie +Białej głowy+ Bronisława Linkego, przegląd zaznaczy podstawowe przemiany w polskiej sztuce ostatnich dwóch stuleci" - zauważyła autorka wystawy.
Ekspozycję złożoną ze 102 obiektów z bydgoskiej kolekcji można oglądać do 26 marca w otwartym dwa lata temu muzeum w Ningbo. Budynek został zaprojektowany przez Wang Shu, jednego z najbardziej znanych architektów chińskich. Na elewacjach zastosowano wiele różnorodnych materiałów, m.in. cegłę, dachówkę i kamień pochodzące z rozebranych wiejskich domów stojących w okolicy Ningbo. Architekt chciał w ten sposób podkreślić łączność pomiędzy tradycją a nowymi technologiami. (PAP)
olz/ hes/