W sobotę 5 stycznia 1946 r. ruszyły w Warszawie dwie pierwsze linie trolejbusowe oznaczone literami. Linia A wiodła z pl.Unii Lubelskiej, B - z ul. Łazienkowskiej. Obie docierały na ul. Trębacką . Tabor - 30 używanych pojazdów - był darem Związku Sowieckiego.
Trzy miesiące i 10 dni później, 15 marca 1946 r., linia C połączyła pl. Unii Lubelskiej z Dworcem Gdańskim. Trolejbusy wszystkich linii przejeżdżały ul. Bracką. Trwało to do 26 października 1950 r. kiedy to trakcję z al. Ujazdowskich, pl. Trzech Krzyży i ul. Brackiej przeniesiono na ul. Kruczą i ul. Piękną.
W 1948 r. oznaczenia literowe zmieniono na cyfrowe, zaczynające się od liczby 51. Fakt ten wykorzystał Stefan Wiechecki "Wiech", wprowadzając w swoich felietonach pojęcie "wieku trolejbusowego" w odniesieniu do kobiet. Wiech kilka razy wspominał jeszcze stołeczne "trajlusie", uwieczniając w literaturze m.in. mnożące się pod koniec lat 50. przejawy niekulturalnej obsługi pasażerów (" Taka rzecz to się może w warszawskim trolejbusie zdarzyć, gdzie konduktorka prosto od krowy...").
Szczyt rozwoju sieci trolejbusowej przypadł na 1962 rok, kiedy to po ulicach głównie centrum Warszawy kursowało 127 trolejbusów na 10 liniach (w tym jedna nocna).
Koniec lat 60. to początek eliminacji trolejbusów z sieci stołecznej komunikacji miejskiej. Ostatnia linia nr 52 łącząca ul. Chełmską z pl. Zawiszy zakończyła kursowanie 31 lipca 1973 r. Nie był to jednak zupełny koniec.
Trzy lata później, 9 lipca 1976 r., rząd PRL podjął uchwałę, w której m.in. zobowiązano Urząd m.st. Warszawy do budowy linii trolejbusowej Warszawa-Piaseczno. Było to związane z budową w Piasecznie fabryki telewizorów Polkolor. Realizację nowej trasy rozpoczęto w 1978 r. Pięć lat później 1 marca 1983 r. z Dworca Południowego (obecnie przystanek Metro Wilanowska) wzdłuż ul. Puławskiej do Piaseczna znów ruszyły trolejbusy i tym razem także podarowane - 30 sztuk - przez Związek Sowiecki.
W nawiązaniu do tradycji nowa linia - jedyna w mieście! - otrzymała numer 51. Działała 12 lat. 31 sierpnia 1995 r. był ostatnim dniem kursowania trolejbusów w stołecznej aglomeracji. 5 lat później zdemontowano sieć trakcyjną.
Pierwszy na świecie trolejbus Elektromote został uruchomiony 29 kwietnia 1882 r. w Berlinie przez dr. Ernsta Wernera von Siemensa - niemieckiego wynalazcę, który skonstruował także pierwsze elektryczne: windę, tramwaj i lokomotywę. Elektromote kursował od 29 kwietnia do 13 czerwca 1882 r. na próbnej trasie o długości 541 metrów.
Pierwsze trolejbusy w Polsce ruszyły 12 lutego 1930 r. w Poznaniu. Ze względu na brak szyn nazywano je "biednymi tramwajami". Kursowały 40 lat do 29 marca 1970 r. Obecnie w Polsce trolejbusy wożą pasażerów w trzech miastach: Gdyni - od 18 września 1943 r.; Lublinie - od 21 lipca 1953 r. i Tychach - od 30 września 1982 r. (PAP)
pat/