Koncerty muzyki dawnej od XII po XVIII wiek, prelekcje i spektakle - złożą się na rozpoczynający się w niedzielę w Białymstoku 9. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej. Impreza potrwa do 6 sierpnia.
Impreza organizowana jest przez Galerię im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Tegoroczny festiwal ma szczególny charakter - jak mówią organizatorzy - ze względu na obchodzony w tym roku jubileusz 25-lecia galerii, którego patronką jest Julitta Sleńdzińska.
W tym roku mija 90. rocznica urodzin pianistki i klawesynistki - Sleńdzińskiej, która w latach 90. przekazała miastu rodzinną kolekcję. Artystce będzie poświęcony jeden z paneli popularno-naukowy oraz koncertów, w dniu jej urodzin - 31 lipca.
Tegoroczny festiwal skupia się wokół kierunku tzw. wykonawstwa historycznie poinformowanego, czyli próbie odtworzenia pierwotnych warunków wykonywania muzyki. "Festiwalowe koncerty i spektakle są rodzajem hołdu złożonego prekursorom tego ruchu wykonawczego, a publiczność będzie mogła dowiedzieć się więcej o inspiracjach i pryncypiach +wykonawstwa historycznego+" - piszą organizatorzy.
W tym roku będzie można posłuchać muzyki z czasów od XII do XVIII wieku. Wśród propozycji koncertowych znalazła się m.in. muzyka średniowieczna w wykonaniu szwajcarskiego zespołu Ensemble Peregrina. Ich koncert "Ultima Thule – średniowieczna muzyka z północy" otworzy w niedzielę wieczorem festiwal.
Wśród innych koncertów zaplanowano też m.in. pokaz renesansowych instrumentów dętych w utworach z polskich tabulatur lutniowych i organowych, a także występ pierwszego koncertmistrza legendarnego brytyjskiego zespołu The English Concert – Simona Standage’a. Jeden z koncertów "W tradycji Concert Spirituel", podczas którego będzie można usłyszeć barokowe instrumenty: skrzypce, wiolonczele, altówkę i klawesyn, odbędzie w jednym z białostockich kościołów.
Na zakończenie festiwalu odbędzie się spektakl "U pana de La Fontaine’a" oparty na passacaglia, czyli hiszpańskiej pieśni wykonywanej przy akompaniamencie gitary. Spektakl - jak mówią organizatorzy - ma pokazać nowe tendencje ujawniające się w adaptacji archiwalnych kompozycji i instrumentów historycznych do współczesnego życia muzycznego jak kolaż dźwiękowy czy świadome aranżacje repertuaru.
Oprócz koncertów, we wszystkie festiwalowe dni, będzie odbywał się panel popularno-naukowy, który ma przybliżyć uczestnikom historię i specyfikę muzyki dawnej.(PAP)
swi/ js/