W pawilonie "Robotnik i kołchoźnica" na terenie Ogólnorosyjskiego Centrum Muzealno-Wystawienniczego w Moskwie 24 listopada br. otwarta zostanie ekspozycja "Kazimierz Malewicz. Nie tylko +Czarny kwadrat+". Na wystawie prezentowane będą nieznane obrazy i zdjęcia artysty.
"Widzowie zobaczą na wystawie rzadkie i nieznane prace artysty. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że obok eksponatów z muzeów Moskwy i Sankt Petersburga, udało nam się zgromadzić dzieła artysty z regionalnych kolekcji" - powiedziała agencji TASS kurator wystawy Jekatierina Moczalina.
Ekspozycja pt. "Kazimierz Malewicz. Nie tylko +Czarny kwadrat+" w pawilonie "Robotnik i kołchoźnica" na terenie Ogólnorosyjskiego Centrum Muzealno-Wystawienniczego w Moskwie poświęcona jest reformatorowi sztuki XX w., twórcy rosyjskiego suprematyzmu.
Publiczność po raz pierwszy zobaczy wcześniej niewystawiane obrazy artysty "Portret Jelizawiety Jakowlew" (1932) i "Zimowy pejzaż" (1929). Na wystawie pokazane zostaną także eksponaty z Rosyjskiego Archiwum Państwowego Literatury i Sztuki, a wśród nich listy Malewicza do rosyjskich artystów, awangardowych twórców El Lissitzky'ego i Lwa Antokolskiego, portret Malewicza namalowany przez Władimira Tatlina, oraz fotografie samego Malewicza z początku XX w.
Na ekspozycji wyświetlany będzie też unikatowy, jedyny zachowany film ukazujący Kazimierza Malewicza - dokumentalna kronika z wernisażu wystawy w Akademii Sztuk w Piotrogrodzie w maju 1923 r. (ze zbiorów Rosyjskiego Archiwum Państwowego Dokumentów Filmowych i Fotograficznych).
Organizatorzy wystawy poinformowali, że eksponowane będą również dokumenty i materiały związane z rodziną artysty, w tym "późne, dekoracyjne i graficzne kompozycje jego młodszego brata Mieczysława".
Kazimierz Malewicz (ur. 23 lutego 1879 r. w Kijowie - zm. 15 maja 1935 r. w Leningradzie) był z pochodzenia Polakiem. Jest uważany za czołowego rosyjskiego malarza awangardowego, pedagoga, filozofa i teoretyka sztuki. Był twórcą kierunku w sztuce abstrakcyjnej określanego mianem suprematyzmu. Od 1918 r. pełnił funkcję urzędnika Ludowego Komisariatu Oświaty Rosyjskiej FSRR (Rosyjskiej Federacji Socjalistycznych Republik Radzieckich). W latach 1922–26 kierował Państwowym Instytutem Kultury Artystycznej w Piotrogrodzie (od 1924 r. w Leningradzie). W 1929 r. został powołany na stanowisko komisarza ludowego sztuk wizualnych Rosyjskiej FSRR. Jego twórczość wywarła znaczący wpływ na rozwój międzynarodowej awangardy, w tym polskiej awangardy lat 20. XX w. Do jego najsłynniejszych dzieł zalicza się obraz "Czarny kwadrat na białym tle", pokazany po raz pierwszy w 1915 r. w Piotrogrodzie, a także "Kompozycję suprematyczną" i "Czerwoną kawalerię".(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
edytor: Paweł Tomczyk
gj/ pat/